Liczba rejestracji elektrycznych samochodów osobowych oraz hybryd typu plug-in w Polsce wzrosła o 43 proc. do 36 711 pojazdów w 2023 roku, wynika z licznika elektromobilności Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Według tych samych danych liczba rejestracji pełni elektrycznych pojazdów wyniosła w minionym roku 20 916 szt. i wzrosła o 50,4 proc, a hybryd plug-in – 15 795 szt., co oznacza wzrost o 35,3 proc. rok do roku.
Na koniec 2023 roku, w Polsce było zarejestrowanych łącznie 57 065 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym. W 2023 roku ich liczba zwiększyła się o o 23 651 sztuk, tj. o 52 proc. względem 2022 roku.
Czytaj także: Autonomiczne samochody. Ruch uliczny może być dla nich problemem
Pod koniec ubiegłego roku park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 1 179 szt.
Przybywa punktów ładowania
Pod koniec grudnia 2023 roku w Polsce funkcjonowały 5 933 ogólnodostępne punkty ładowania pojazdów elektrycznych (3 282 stacji). 26 proc. z nich stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 74 proc. – wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W grudniu uruchomiono 104 nowe punkty.
– Niewątpliwie w zwiększającej się sprzedaży pojazdów elektrycznych pomaga rozwój sieci ładowania. I chociaż liczba punktów ładowania powinna być większa to z całą pewnością pieniądze przeznaczone w ostatnim czasie na dofinansowanie budowy nowych stacji ładowania przyniosą pozytywny efekt – powiedział prezes PZPM Jakub Faryś, cytowany w komunikacie.
– Łączna liczba nowo uruchomionych, ogólnodostępnych punktów ładowania w 2023 roku wyniosła 1 513. To historyczny rekord i wzrost o 15 proc. względem roku 2022. Branża liczyła jednak na znacznie lepszy wynik. W obecnym roku kluczowe jest możliwe szybkie wdrożenie przez administrację centralną postulatów legislacyjnych, które PSPA wraz z ponad 250 partnerami przygotowało w ramach ‚Białej Księgi Nowej Mobilności’. Opracowanie zawiera ponad 30 konkretnych propozycji zmian regulacyjnych i systemowych w obszarach infrastruktury ogólnodostępnej, infrastruktury budynkowej i badań technicznych stacji ładowania. Istotne jest zwłaszcza zdecydowane usprawnienie procedur przyłączeniowych. W przeciwnym razie Polska nie ma szans na wypełnienie celów nowego, unijnego rozporządzenia AFIR, którego przepisy będą stosowane już od kwietnia tego roku – dodał dyrektor zarządzający PSPA Maciej Mazur.
Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.
PZPM jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 50 firm: producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) to z kolei największa w Polsce organizacja branżowa, kreująca rynek elektromobilności oraz promująca zero- i niskoemisyjne technologie w transporcie.
Polecamy także:
- Tesla pokonana przez giganta z Chin. Samochody elektryczne z Azji wygrywają ceną
- Pożary są rzadsze, ale bardziej intensywne. Tak płoną samochody elektryczne
- Kolejne napięcia między UE i Chinami. Chodzi o samochody elektryczne