Cyberoszustwa to obecnie największe zagrożenie dla biznesu i konsumentów na świecie – wynika z raportu Allianz Risk Barometr 2025. Październik, obchodzony jako Miesiąc Świadomości Cyberbezpieczeństwa, przypomina, jak ważna jest codzienna czujność w internecie. Coraz bardziej zaawansowane metody działania cyberprzestępców pokazują, że nawet osoby świadome ryzyka nie zawsze potrafią się skutecznie obronić.
Oszustwa oparte na sztucznej inteligencji
Jak wynika z badania Allianz, cyberprzestępcy coraz częściej wykorzystują sztuczną inteligencję, by podszywać się pod znajomych lub współpracowników przy użyciu generowanych głosów i obrazów wideo. Nie maleje też zagrożenie ze strony phishingu, fałszywych połączeń telefonicznych i kradzieży tożsamości.
Dane F-Secure wskazują, że 69 proc. użytkowników deklaruje umiejętność rozpoznania cyberoszustwa, ale aż 43 proc. z nich padło ofiarą cyberataków w 2024 roku. Z kolei raport Global Anti Scam Alliance pokazuje, że w 2023 roku konsumenci na świecie stracili w ten sposób 1,026 biliona dolarów.
Allianz rozwija usługę Cyber Ochrona
W odpowiedzi na rosnące zagrożenia Allianz Partners rozwija usługę Cyber Ochrona – kompleksowy pakiet wsparcia dla użytkowników, którzy padli ofiarą cyberataków. Obejmuje pomoc techniczną, prawną i psychologiczną, a także całodobową infolinię i dostęp do ekspertów cyfrowych. Specjaliści pomagają odzyskać dane, przywrócić dostęp do kont, oferują wsparcie prawne oraz działania naprawcze w przypadku naruszenia reputacji w sieci. W razie potrzeby klienci mogą także skorzystać z konsultacji psychologicznych.
– Cyberbezpieczeństwo stało się podstawą codziennego funkcjonowania w świecie online. Dzięki usłudze Cyber Ochrona wspieramy użytkowników w bezpiecznym korzystaniu z technologii i reagowaniu na współczesne zagrożenia cyfrowe – mówi Andrzej Łabędzki, dyrektor ds. sprzedaży w Allianz Partners.
Wartość rynku cyberubezpieczeń rośnie
Z analiz InsightAce Analytic wynika, że globalny rynek cyberubezpieczeń w 2024 roku był wart 11 mld dolarów. Co więcej, do 2034 roku może osiągnąć wartość 32,3 mld dolarów. To dowód, że cyfrowa ochrona staje się jednym z filarów współczesnych usług finansowych i ubezpieczeniowych.
Badanie Allianz Risk Barometr 2025 przeprowadzono wśród 3 778 respondentów ze 106 krajów. Wzięli w nim udział przedstawiciele firm o różnej wielkości i branżach – od dużych przedsiębiorstw po małe firmy, a także brokerzy, underwriterzy i eksperci ds. ryzyka. Respondenci wskazywali najważniejsze globalne zagrożenia, które mogą wpłynąć na działalność biznesową w nadchodzącym roku.
Polecamy także:
- Pracownicy cyberbezpieczeństwa są wypaleni. To realne zagrożenie dla firm
- Blisko co trzeci młody Polak miał już realną styczność z kryptowalutami
- Ceny OC znów w dół. Toyota wśród najdroższych marek ubezpieczeniowych