Polska jest czwartym producentem rowerów w Unii Europejskiej. W 2020 ich eksport wzrósł o 20 procent w porównaniu z 2019. Rowery elektryczne stanowią aktualnie niemal jedną trzecią polskiego eksportu rowerów.
W latach 2015-2019 produkowanych było w Polsce średnio 1,12 mln rowerów. W 2020 r. nastąpił jednak spadek produkcji do 750 tysięcy, a pierwsze miesiące 2021 wskazują na podobny wynik – podają ekonomiści Polskiego Instytutu Ekonomicznego, publicznego think tanku podlegającego Kancelarii Premiera.
Łącznie w styczniu i w lutym wyprodukowano 154 tysięcy rowerów, a w zeszłym roku w tym samym okresie 155 tysięcy. Zmniejszenie produkcji związane jest z utrudnionym dostępem do komponentów sprowadzanych z Chin, szczególnie dotyczy to najczęściej stosowanych w polskich rowerach przerzutek firmy Shimano.
Czytaj więcej na temat polskiego eksportu: Polski eksport w liczbach: 7 wykresów, które pokazują, jak zmienił się handel zagraniczny Polski od lat 90.
Duży wzrost zapotrzebowania na rowery w pandemii
Pandemia wpłynęła na wzrost popytu na rowery na całym świecie. Jest to bezpieczny i pozwalający na zachowanie dystansu środek transportu.
W Polsce co piąty rowerzysta jeździ obecnie więcej niż przed pandemią.
Jednak w związku z raptownym wzrostem zapotrzebowania, a jednocześnie utrudnieniami w produkcji znacząco wydłużyły się okresy oczekiwania na dostawy nowych rowerów w wielu miejscach na świecie.
„Eksport rowerów rośnie szybciej niż polski eksport towarów ogółem, choć obecnie nie odgrywa w nim istotnej roli. W 2020 eksport przekroczył 1 mld złotych, czyli o 20 proc. więcej niż w 2019 lecz stanowił zaledwie 0,1 proc. łącznego polskiego wywozu towarów.”- podaje PIE.
Skąd wziął się nowy trend na rowery elektryczne?
Coraz większą popularność zdobywają aktualnie rowery z silnikiem elektrycznym. „Rowery elektryczne jak dotąd ma ok. 2,2 proc. respondentów w Polsce, a 10,7 proc. z nich deklaruje chęć zakupu. Ich eksport od 2018 wzrósł, aż piętnastokrotnie, a w porównaniu z 2019 dwuipółkrotnie i osiągnął wartość 321 mln złotych, odpowiadając niemal za jedną trzecią wywozu wszystkich rowerów” – wskazują analitycy z PIE.
W UE Polska jest szóstym najważniejszym dostawcą rowerów do innych państw członkowskich i dziewiątym w kategorii rowerów elektrycznych. Najważniejszym odbiorcą polskich rowerów są Niemcy, które odpowiadają za 45 proc. wywozu i Czechy z 13 proc. udziałem.
Bezpieczeństwo w pandemii i ochrona klimatu
Zainteresowanie rowerami i pojazdami elektrycznymi rośnie. Sklep Centrumrowerowe.pl zanotował w 2020 wzrost sprzedaży takich jednośladów o 786 proc. Dzieje się tak nie tylko w konsekwencji pandemii, lecz również działań na rzecz ochrony klimatu.
Część europejskich Krajowych Planów Odbudowy i Zwiększania Odporności zawiera programy dotyczące tematyki rowerowej. Proponowana jest rozbudowa infrastruktury rowerowej.
W Belgii planowana jest budowa nowych velostrad, we Włoszech ma się rozwinąć turystyka rowerowa, a w Portugalii przewidziane są kampanie zachęcające do zakupu rowerów elektrycznych.
To firmy z polskim kapitałem budują polski eksport. Bardzo wzmocniły je fundusze z UE