Cargo Master, Cemet i TKP Silesia zainwestują w wytwarzanie odnawialnej energii nietrakcyjnej. Panele fotowoltaiczne zainstalują na budynkach i infrastrukturze.
W celu rozwoju energii odnawialnej, spółki podpisały listy intencyjne z PKP Energetyka. Wcześniej podobne porozumienia zawarło 9 innych firm z branży kolejowej. Będą współpracować, by wybrać najbardziej efektywne i przyjazne środowisku naturalne sposoby produkcji i wykorzystania energii ze słońca.
PKP Energetyka podzieli się swoim doświadczeniem i wiedzą w zakresu wyboru modelu montażu i eksploatacji instalacji na budynkach i infrastrukturze okołokolejowej.
– Wykorzystanie energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych to ważny kierunek rozwoju branży, który może się przyczynić do zwiększenia jej konkurencyjności na rynku przewozów towarowych i pasażerskich – mówił Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka.
– Korzystanie z odnawialnych źródeł energii staje się już standardem dla odpowiedzialnych firm, które dbają o swój wpływ na środowisko – powiedział Bartłomiej Hadzicki, prezes zarządu Cargo Master, dostawcy wyspecjalizowanych usług w zakresie transportu kolejowego oraz szkoleń dla pracowników kolei.
– Redukcja śladu węglowego i wykorzystanie odnawialnych źródeł energii to bez wątpienia ważne kierunki dla całego sektora transportowego. Wytwarzanie zielonej energii pozwoli zarówno na zmniejszenie naszego śladu węglowego, ale także oszczędności – powiedział Grzegorz Lipowski, prezes zarządu Cemet S.A., operatora usług logistycznych i organizacji transportu kolejowego materiałów sypkich dla przemysłu cementowego, wapienniczego oraz energetycznego.
Czytaj również: Samoloty na tory: czy nocne pociągi zmienią to, jak podróżujemy po Polsce i Europie?
– Instalacja paneli fotowoltaicznych na naszych budynkach to ważna inwestycja dla spółki. (…) Zrównoważony rozwój i dbałość o środowisko naturalne to tylko jeden aspekt tej inwestycji, równie istotne jest oczywiście zmniejszenie kosztów bieżących naszej działalności, które będzie możliwe dzięki redukcji ilości zewnętrznie kontraktowanej energii – dodał też Radosław Mrózek, prezes zarządu TKP Silesia, firmy świadczącej usługi w zakresie przewozów technologicznych w południowo-zachodniej części Polski i relacjach Polska-Czechy.
PKP Energetyka, Cargo Master i Cemet należą do Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK) – inicjatywy branży kolejowej, działającej na rzecz bardziej konkurencyjnego i przyjaznego środowisku transportu kolejowego. Plany CEEK zakładają zmniejszenie zużycia energii w sektorze o 1,2 TWh do 2030 r. i redukcję do tego czasu emisji CO2 o 1 mln ton. W tym celu Centrum promuje rozwój technologii rekuperacji, eco-drivingu i wykorzystania instalacji OZE na terenach i obiektach kolejowych.
Od 2019 roku CEEK realizuje również Program Zielona Kolej, który zakłada, że w 2030 roku 2,5 TWh (85 proc. energii trakcyjnej używanej przez sektor kolejowy) będzie pochodziło z OZE. To ma się przełożyć na redukcję emisji dwutlenku węgla o 8 mln ton.
Czytaj także: Nocnym pociągiem z Przemyśla do Wiednia. Jest zgoda na nowe połączenie kolejowe
W ramach Programu od stycznia br. roku obowiązuje pierwsza umowa na dostawy zielonej energii trakcyjnej, którą PKP Energetyka podpisała z Łódzką Koleją Aglomeracyjną.
Listy intencyjne podpisane przez PKP Energetyka z Cargo Master, Cemet i TKP Silesia to kolejne porozumienia z firmami kolejowymi dotyczące współpracy w pozyskiwaniu energii nietrakcyjnej z odnawialnych źródeł. Łącznie już 12 firm z sektora kolejowego podpisało tego rodzaju listy intencyjne.
Emisje CO2 na rachunku za prąd to maks. 23% – wyliczyli eksperci