Spółka PKP Intercity ogłosiła przetarg na dostawę 16 lokomotyw elektryczno-spalinowych. Będą to pierwsze hybrydowe pojazdy w taborze firmy.
PKP Intercity to największy w Polsce kolejowy przewoźnik na trasach dalekobieżnych. W 2021 roku firma miała ok. 35,5 mln pasażerów – 9 mln więcej, niż w 2020 roku.
PKP wzbogaci się o hybrydowe lokomotywy
„PKP Intercity chce kupić 16 lokomotyw hybrydowych o maksymalnej prędkości 160 km/h w trakcji elektrycznej i 120 km/h w trakcji spalinowej. Spółka zakłada dostawy wszystkich pojazdów w terminie do 48 miesięcy od podpisania umowy” – podał przewoźnik.
Pierwszy pojazd ma być próbnie eksploatowany przez 6 miesięcy. Następnie, po wprowadzeniu ewentualnych poprawek technicznych, nastąpią dostawy kolejnych lokomotyw.
Producenci taboru oferty mogą składać do połowy lutego 2022 roku.
Przetarg na lokomotywy to część planu inwestycyjnego spółki na 2022. Wartość nakładów na ten cel w perspektywie do 2030 roku zostanie zwiększona do ok. 27 mld zł. To wzrost o ponad 40 proc. w stosunku do wcześniej planowanych 19 mld złotych.
Powiększona kwota dzieli się na ok. 24,5 mld zł inwestycji w tabor i ok. 2,6 mld zł nakładów na nowe i zmodernizowane stacje postojowe.
W 2030 roku, PKP Intercity planuje osiągnąć liczbę ponad 88 mln pasażerów (wobec 35,5 mln w 2021 roku). Do tego czasu liczba uruchamianych dziennie pociągów ma się podwoić. Obecnie jest to prawie 400 połączeń.
Zaktualizowana strategia rozwoju PKP Intercity zakłada wzrost liczby lokomotyw o ok. 11 proc. w stosunku do stanu obecnego oraz wzrost liczby elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) o 47 procent. W PKP Intercity mają się też pojawić nieeksploatowane do tej pory hybrydowe zespoły trakcyjne w liczbie 35 i składy typu push-pull w liczbie 38.
Nowa najdłuższa trasa kolejowa na świecie: w 21 dni z Portugalii do Singapuru