PKP Intercity podpisała umowę z nowosądecką firmą NEWAG na zakup 20 lokomotyw elektrycznych Griffin. Kontrakt warty jest ponad 500 mln zł.
Nowe pojazdy będą wykorzystywane w połączeniach krajowych.
Lokomotywy pojadą do 9 miast
Lokomotywy poprowadzą wagony w relacjach do Wrocławia, Poznania, Gdyni, Olsztyna, Szczecina, Krakowa, Katowic, Zielonej Góry i Białegostoku.
W ramach przetargu kupione zostaną lokomotywy jednosystemowe o prędkości eksploatacyjnej 160 km/h. Będą miały budowę modułową z zasilaniem z sieci trakcyjnej 3 kV DC.
Bezpieczną eksploatację lokomotyw zapewni system bezpieczeństwa ETCS, systemy diagnostyki pokładowej, monitoringu wizyjnego i przeciwpożarowy system alarmowy oraz nadajniki GPS.
– Ostatni odebrany w poprzednim zamówieniu z NEWAG-u pojazd, został oklejony grafiką promującą akcję „Kupuj świadomie – PRODUKT POLSKI”. Jak widać nie były to puste deklaracje czy działania wizerunkowe niepoparte czynami. PKP Intercity w rozwój taboru zainwestowało już 7,5 mld zł, a 99 proc. tej kwoty trafia do polskich producentów – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Ambitne cele PKP Intercity
– Dwadzieścia nowych lokomotyw to możliwość uruchamiania dodatkowych połączeń i większa niezawodność pojazdów w różnych warunkach pogodowych – mówił członek zarządu PKP Intercity Jarosław Oniszczuk.
Podpisany kontrakt jest częścią strategii inwestycyjnej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”, która zakłada, że w 2030 roku całość floty będzie nowa lub zmodernizowana.
Normą mają stać się podróże z prędkością 160-250 km/h, co pozwoli skrócić czasy przejazdów (obecna średnia prędkość to 120-160 km/h). Również funkcjonalność oraz wygląd wnętrza pociągu mają się zmienić. Nowe pojazdy będą dostosowane do potrzeb różnych grup podróżnych, np. osób z niepełnosprawnościami czy rodzin z dziećmi.
(Oprac. Dorota Mariańska)
Polecamy:
- PKP Intercity nie ma na torach konkurencji. Tracą na tym tylko pasażerowie
- Nowe pociągi dla PKP Intercity? Plany się sypią, ale spółka nie rezygnuje
- PKP Intercity wyjaśnia wyższe ceny biletów. To przez wzrost cen energii
- Ceny biletów PKP Intercity ostro w górę. „Gwałtowny wzrost kosztów energii”