Rozbudowa infrastruktury portowej nie zwalnia tempa, pomimo obaw ze strony niemieckich samorządowców, ekologów i mieszkańców. Uwaga skupiona jest głównie na projekcie budowy toru podejściowego do planowanego terminala kontenerowego w Świnoujściu.
Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury, podkreśla znaczenie nowych inwestycji dla rozwoju kraju, o czym informuje Puls Biznesu.
– Jedną z nich jest budowa portu kontenerowego w Świnoujściu, do którego będą mogły zawijać statki o długości do 400 metrów. Aby tak się stało, niezbędne jest pogłębienie kanału żeglugowego o długości 70 km do głębokości 17 metrów – mówi Marchewka, cytowany przez PB.
Ma być ekologicznie i w zgodzie z wszystkimi
Opozycja obawia się, że protesty niemieckich samorządowców i ekologów mogą zatrzymać inwestycje. Niemcy zarzucali wykonawcom brak konsultacji i obawiali się negatywnego wpływu terminala na środowisko oraz walory turystyczne regionu. Resort infrastruktury zapewnia jednak, że rozwój portu w Świnoujściu został uwzględniony w planie zagospodarowania przestrzennego morskich wód, konsultowanym zarówno krajowo, jak i międzynarodowo.
Podkreślając troskę o środowisko, Ministerstwo Infrastruktury informuje, że na terminalu w Świnoujściu zostaną zastosowane nowoczesne niskoemisyjne technologie przeładunkowe.
– Przyjęto założenie, że sprzęt przeładunkowy na terminalu powinien się charakteryzować możliwie najniższym poziomem emisji zanieczyszczeń, pyłów, gazów do atmosfery oraz hałasu – informowało Ministerstwo Infrastruktury.
Za finansowanie inwestycji portowych odpowiedzialny będzie inwestor prywatny, który będzie dzierżawił hub przez 30 lat. Wstępna umowa została podpisana z belgijską firmą DEME oraz katarskim QTerminals. Koszt budowy terminala nie jest jeszcze znany, ale w pierwszym etapie ma przeładowywać 1 mln TEU, a docelowo 2 mln TEU, porównywalnie do portu w Gdańsku.
Czytaj także: Oto największe porty morskie w UE. Gdańsk wskoczył do pierwszej dziesiątki
Skarb państwa i Unia Europejska zainwestują 10,26 mld zł w infrastrukturę zapewniającą dostęp do terminala. Urząd Morski w Szczecinie podpisał natomiast umowę z biurem Projmors na analizę nawigacyjną, której wyniki będą dostępne do końca lutego 2024 roku. Resort infrastruktury ogłosił także przetarg na studium wykonalności, raport oceny środowiskowej i plan odkładu urobku do 12 lutego 2024 roku.
Do 9 lutego z kolei przyjmowane są oferty na dokumentację geotechniczną dla falochronu. Planowane są także przetargi na wywiad ferromagnetyczny, a w 2025 roku postępowania związane z zakupem pogłębiarki dla utrzymania torów podejściowych do Świnoujścia i toru wodnego Świnoujście-Szczecin, informuje Puls Biznesu.
Obecnie, porty Szczecin i Świnoujście mają niewielki udział w przeładunkach kontenerów w porównaniu do Gdańska. Planowane inwestycje w Świnoujściu mają na celu zwiększenie ich konkurencyjności. W kontekście planów utworzenia Parku Narodowego Dolina Dolnej Odry, pojawiły się obawy co do możliwości wywozu kontenerów z portu.
Rząd zapewnia, że projekt CPK nie leży w koszu
Dodatkowo, zarząd CPK ogłosił przetargi na audytorów do analizy planów budowy lotniska w Baranowie. Rząd zapewnia, że projekt nie jest definitywnie zarzucony, lecz wymaga realnej korekty, by nie zaszkodzić lotniskom regionalnym. Wiceminister infrastruktury, Piotr Malepszak, przeprowadza przegląd inwestycji kolejowych, eliminując nieuzasadnione koszty.
Media donoszą o zamieszaniu związanym z lokalizacją elektrowni jądrowej w Choczewie, gdzie decyzja środowiskowa została wydana, lecz podlega rewizji. Projekt budowy auta elektrycznego Izera w fazie zaawansowanej, oczekuje na decyzję rządu, mimo sygnałów o ewentualnym wycofaniu się chińskiego partnera, firmy Geely. Centrum Informacyjne Rządu potwierdza, że analizują sytuacje na bieżąco.
Transport Odrą usprawni dostawy. Ale nie wszędzie
Eksperci podkreślają, że nie należy przeceniać roli żeglugi śródlądowej w transporcie towarów z portu w Świnoujściu. Michał Beim, ekspert Instytutu Sobieskiego, podkreśla, że transport Odrą może nieco usprawnić dostawy kontenerów na niemieckie szlaki śródlądowe, ale nie oczekuje, że uda się je przewieźć np. na Dolny Śląsk.
Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście także zwraca uwagę na to, że przez kanał Odra – Havela port posiada połączenie z zachodnioeuropejskim systemem dróg wodnych śródlądowych.
– Dla rozwoju portu przede wszystkim kluczowy jest jednak rozwój przewozów kolejowych i likwidacja wąskich gardeł w transporcie szynowym. Finalizowane są także inwestycje związane z budową drogi ekspresowej S3, również mającej znaczenie dla transportu towarów przeładowywanych w portach – mówi Michał Beim, cytowany przez Puls Biznesu.
Polecamy także:
- Węgiel nie jest już priorytetem. Teraz PKP i porty zajmą się zbożem
- Polskie porty przeładowują coraz więcej towarów. Najlepsze wyniki w historii
- Polskie farmy wiatrowe na Bałtyku coraz bliżej. Ale bez inwestycji w porty prąd z wiatraków nie popłynie