Frankfurcki przewoźnik miejski kupi 13 bezemisyjnych autobusów wodorowych Urbino 12 hydrogen marki Solaris. Wyjadą na linie już w 2022 roku.
Solaris Bus & Coach wygrał przetarg na dostawę 13 autobusów z napędem wodorowym, ogłoszony przez spółkę In-der-City-Bus, odpowiedzialną za komunikację miejską we Frankfurcie.
Technologia wykorzystywana w Urbino hydrogen sprawia, że jedynymi produktami ubocznymi zachodzącej tam reakcji chemicznej są ciepło oraz para wodna. Energia elektryczna powstająca w procesie odwróconej elektrolizy wody jest następnie przekazywana bezpośrednio do układu napędowego pojazdu.
Oprócz tego każdy z zamówionych autobusów będzie miał dodatkowy magazyn energii elektrycznej – baterię Solaris High Power. Niezbędny do zasilania autobusu wodór przechowywany będzie w postaci gazowej w umieszczonych na dachu zbiornikach.
Czytaj także: Wodorowa Toyota Mirai już w przedsprzedaży. Znamy cenę
Solarisy Urbino 12 hydrogen będą miały też rozwiązania wspierające pracę kierowcy. To m.in. system MirrorEye, czyli zestaw kamer zainstalowanych w miejscu lusterek bocznych, zapewniających kierowcy większą widoczność.
Wodorowe autobusy w Europie
„Miasta są odpowiedzialne za 60 proc. emisji dwutlenku węgla, zatem to niezwykle ważne, by technologie wykorzystywane w każdym obszarze ich funkcjonowania przechodziły na „zieloną stronę”, w tym także transport publiczny” – powiedział Javier Calleja, prezes zarządu Solaris Bus & Coach.
Według prognoz rynkowych do 2030 roku autobusy wodorowe będą istotną częścią autobusowej floty w Europie. Już dziś na europejskich drogach jeżdżą modele Urbino hydrogen. Kolejne zamówili też przewoźnicy z Niemiec, Włoch, Austrii i Holandii. Wśród zamawiających autobusy wodorowe na razie nie było żadnego klienta z Polski.
Założony w Polsce Solaris we wrześniu 2018 roku kupiła hiszpańska grupa CAF. Ma ona dziś cztery zakłady produkcyjne: główną fabrykę i siedzibę w Bolechowie, dwa zakłady w Środzie Wielkopolskiej oraz halę montażu końcowego pojazdów szynowych w Poznaniu.
Solaris jest jednym z największych europejskich producentów autobusów oraz europejskim liderem w sprzedaży i produkcji autobusów elektrycznych. Solaris rozszerza swoją obecność na rynkach europejskich w obszarze elektromobilności. Oprócz autobusów wodorowych, dostarcza tam także autobusy elektryczne i trolejbusy.
Solaris dostarczy 250 autobusów na gaz. To największy kontrakt producenta w Hiszpanii