Ośrodek badawczo-rozwojowy IDEAS NCBR podpisał umowę z Strażą Ochrony Kolei (SOK) na wdrożenie programu AI Shield. Projekt oparty na wykorzystaniu sztucznej inteligencji, ma poprawić bezpieczeństwo pasażerów, infrastruktury kolejowej oraz ograniczyć opóźnienia pociągów.
Tylko w 2022 roku odnotowano niemal 7400 przestępstw i wykroczeń na obszarze kolejowym, wśród których jednym z najbardziej dokuczliwych były kradzieże sieci trakcyjnej.
– Podpisane porozumienie pozwoli na wypracowanie odpowiednich narzędzi do zapewnienia bezpieczeństwa szeroko rozumianej infrastruktury kolejowej, w tym do prewencji zdarzeń niepożądanych. Przyczyni się to do zwiększenia skuteczności wykrywania sprawców wykroczeń, dewastacji i innych działań wymierzonych w infrastrukturę kolejową, będącą pod nadzorem Straży Ochrony Kolei – mówi dr inż. Józef Hałyk, komendant główny Straży Ochrony Kolei.
Czytaj także: Degradacja kolei nie tylko w Polsce. W trzy dekady Europa straciła 15 tys. km linii kolejowych
AI wspomoże kolej, ale nie zastąpi ludzkich rąk
Celem programu, jak przekonują twórcy, jest ulepszenie narzędzi zapewniających bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej, zwłaszcza w zakresie prewencji zdarzeń niepożądanych. Tomasz Michalak, lider zespołu badawczego „AI dla bezpieczeństwa” w IDEAS NCBR, wyjaśnia, że AI Shield m.in. ma wspierać funkcjonariuszy, a nie ich zastępować.
– By zmaksymalizować możliwości ochrony obszaru kolejowego konieczne jest wdrożenie rozwiązań zbudowanych specjalnie na potrzeby SOK, opartych na AI i wykorzystujących najnowsze osiągnięcia naukowe z zakresu analizy dużych zbiorów danych. Wykorzystanie sztucznej inteligencji w pracy służb nie ma na celu zastąpienia człowieka, ale właśnie usprawnienie i wsparcie w podejmowaniu decyzji. Wbrew pozorom, ludzie nie radzą sobie dobrze z zadaniami, w których trzeba podejmować decyzje w sposób losowy – dodaje Michalak.
Dzięki optymalizacji tras patrolowych, AI Shield ma umożliwić bardziej efektywne działania prewencyjne, minimalizując ryzyko przestępstw bez konieczności zwiększania liczby patroli. To z kolei może przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa oraz redukcji opóźnień w ruchu kolejowym.
Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.
Komendant Główny SOK przekonuje, że współpraca między Strażą Ochrony Kolei a IDEAS NCBR przyniesie innowacyjne rozwiązania, które pozytywnie wpłyną na bezpieczeństwo w transporcie kolejowym. Wdrożenie nowoczesnej technologii sztucznej inteligencji może przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa pasażerów oraz infrastruktury kolejowej.
– Głęboko wierzę, że połączone siły Straży Ochrony Kolei i IDEAS NCBR doprowadzą do osiągnięcia wyjątkowych rozwiązań, które pozytywnie wpłyną na bezpieczeństwo w transporcie kolejowym – podsumowuje Hałyk.
IDEAS NCBR to powołany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ośrodek badawczo-rozwojowy, którego celem jest m.in. kształcenie nowego pokolenia naukowców oraz zapewnienie atrakcyjnego środowiska do prowadzenia prac badawczych. Jest on jednym z filarów umożliwiających realizację strategii rozwoju AI w Polsce oraz zbudowania w kraju światowej klasy ekosystemu innowacji w tym obszarze.
Polecamy także:
- Europa wraca na tory po pandemii. Francja i Niemcy liderami przewozu pasażerów kolejowych
- Zniszczenia transportowe Ukrainy idą w miliardy. „Tyle wydaliśmy na drogi w 7 lat”
- Kolej w każdym powiecie czy własne auto? Tak transport w Polsce widzą politycy przed wyborami