Zaledwie 20 proc. polskich przedsiębiorstw jest gotowych na wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Z drugiej strony aż 32 proc. ankietowanych firm nic jeszcze nie zrobiło w związku z zapowiadaną reformą. Głównym problemem są bariery technologiczne i wysokie koszty.
Takie wnioski płyną z najnowszego raportu firmy Webcon. Mimo tego, że obowiązkowe korzystanie z KSeF zostało odsunięte w czasie, firmy powinny być świadome skali i złożoności tej zmiany, która jest planowana od kilku lat, podkreśla Minister Finansów, Andrzej Domański.
– Z zainteresowaniem obserwujemy zmiany stanu przygotowania firm do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. W 2022 roku nieco ponad połowa przedsiębiorców deklarowała, że nigdy nie słyszała takiego terminu jak „KSeF”. Rok później sytuacja ma się znacznie lepiej, jednak nadal – jak pokazuje nasze badanie – więcej niż co trzecia firma nie przygotowuje się do wdrożenia zmian. Biorąc pod uwagę wielkość organizacji, najmniejszą wiedzę o KSeF mają firmy
mikro, zatrudniające do 9 pracowników. Tylko 64 proc. badanych mikroprzedsiębiorców odpowiedziało, że zna termin KSeF – podkreśla Anna Puka, dyrektor Działu Pre-sales Consulting w Webcon, cytowany w komunikacie firmy.
Czytaj także: Firmy wiedzą, że cyfryzacja jest ważna. Ale na razie niewiele z tego wynika
Mniejsze firmy mają większe problemy
Raport ujawnia, że firmy zatrudniające ponad 250 pracowników, są na najlepszej drodze do wdrożenia KSeF, z czego 49 proc. już podjęło działania w tym kierunku. Natomiast najmniejsze firmy, zatrudniające do 9 pracowników, wykazują najmniejszą gotowość do nowych regulacji, gdzie prawie połowa mikroprzedsiębiorstw nie podjęła żadnych działań w kierunku wdrożenia KSeF.
– Przedsiębiorcy udzielali odpowiedzi pod koniec 2023 roku, kiedy jeszcze obowiązywał lipcowy termin wejścia w życie regulacji. Po zapowiedziach Ministerstwa Finansów biznes w Polsce zyskuje nieco więcej czasu na przygotowanie się do zmian, ale należy pamiętać, że zaplanowanie i wdrożenie strategii digitalizacji w zakresie obiegu faktur wymaga czasu, a tego z każdym dniem jest coraz mniej – dodaje Puka.
Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.
Największym wyzwaniem pozostaje dostosowanie procedur i narzędzi, z których korzysta firma w zakresie fakturowania. Wskazało na nie 44 proc. respondentów, o 2 punkty procentowe więcej niż w 2022 roku. Na drugim miejscu badani obawiają się konieczności przeprowadzenia szkoleń dla pracowników związanych z reformą, a na trzecim – dodatkowych kosztów. Co ciekawe, te same problemy budzą największe obawy, niezależnie od wielkości firmy (47 proc. mikro i makro przedsiębiorstw).
– Niepewność firm związana z dostosowaniem procesów do obowiązku KSeF wydaje się w pełni uzasadniona. Jest to zmiana, która dotyka wszystkich – zarówno organizacje, które nie wdrożyły jeszcze narzędzia do elektronicznego obiegu faktur, jak i firmy, które już korzystają z takich systemów. W pierwszym przypadku przedsiębiorców czeka wybór odpowiedniej platformy, wdrożenie i przeszkolenie pracowników. W drugim sprawdzenie, czy używany system jest lub
będzie zintegrowany z KSeF, a jeśli nie, to szukanie innych rozwiązań. W każdym przypadku firmy staną przed trudną decyzją wyboru elastycznego narzędzia, które w przypadku późniejszych zmian regulacji pozwoli dostosowywać procesy na czas i bez dodatkowych kosztów – podsumowuje Anna Puka z Webcon.
Polecamy także:
- Cyfryzacja sektora rządowego w Polsce wypada nieźle. Rozwijamy się szybciej niż inne kraje
- Cyfryzacja jest kluczowa dla dalszego rozwoju gospodarczego w Europie i na świecie
- Nie tylko e-rejestracja. Cyfryzacja usług w obszarze ochrony zdrowia