Polskie Linie Lotnicze LOT są zainteresowane przejęciem niemieckiej linii lotniczej Condor – wynika z informacji prasy.

Co to jest Condor? Condor to największa wakacyjna linia lotnicza w Niemczech. Condor ma 41 samolotów i lata do 81 portów lotniczych na całym świecie, w tym na Karaiby, Ameryki Południowej, Afryki czy Azji. Głównym hubem jest port lotniczy Frankfurt.

Dlaczego Condor jest na sprzedaż? We wrześniu zeszłego roku spółka-matka Condora, brytyjskie biuro podróży Thomas Cook, ogłosiło upadłość. Condor to konkurent Lufthansy i Tuifly.

Co się dzieje w spółce? Condor chce znacznie obniżyć koszty, aby znaleźć nowych właścicieli.

Linie lotnicze już zawarły umowę zbiorową ze związkiem zawodowym o nazwie UFO w celu redukcji 150 z 2,4 tys. zatrudnionych jako personel latający.

„Możemy potwierdzić, że zawarliśmy ze wszystkimi partnerami społecznymi umowy zbiorowe dla wszystkich grup zawodowych w firmie Condor”, stwierdził oficjalnie przewoźnik. Przed UFO związek zawodowy Verdi dawał zielone światło na likwidację 150 stanowisk stewardes.

Elementem tych porozumień są dodatkowe odprawy dla odchodzących pracowników.

Aby być w stanie kontynuować swoją działalność Condor dostał kredyt rządowy w wysokości 380 mln euro oraz preferencyjne postępowanie upadłościowe. W momencie bankructwa Condor zatrudniał około 4,9 tys. osób.

Kto jest zainteresowany przejęciem linii? W kontekście poszukiwania nowego właściciela dla wakacyjnych linii lotniczych Condor w niemieckich mediach pojawiają się trzej faworyci: amerykański inwestor finansowy Apollo, polskie linie lotnicze LOT i brytyjski inwestor Greybull.

Co ciekawe, Apollo jest także w gronie instytucji zainteresowanych przejęciem od niemieckiego Commerzbanku polskiego mBanku.

Po co LOTowi ten Condor?  Według niemieckiego tygodnika Der Spiegel Polskie Linie Lotnicze LOT dzięki transakcji mogły po raz pierwszy uzyskać masę krytyczną, aby umocnić swoją pozycję na rynku.

Z pomocą Condora LOT mógłby rozszerzyć swoją sieć połączeń długodystansowych o destynacje typowo urlopowe.

Jak powiedział Rynkowi Lotniczemu Adrian Furgalski z TOR, dla LOTu najcenniejsze są sloty Condora na najbardziej zatłoczonych lotniskach, na których otwarcie nowej trasy często „graniczy z cudem”.

Niejasne wydaje się jednak, w jaki sposób menedżerowie LOT-u zamierzają doprowadzić do wzajemnego powiązania swojego głównego węzła w Warszawie i Condora, który jest dostosowany do rynku niemieckiego.

>>> Polecamy też: Tak zmieniła się Polska w XXI wieku: nasze kluczowe megainwestycje ostatnich 20 lat