Niemiecki przewoźnik kolejowy Deutsche Bahn (DB) rozpoczął produkcję metalowych części zamiennych z wykorzystaniem technologii druku 3D, informuje Rail Journal.

Dzięki temu DB jest w stanie ograniczyć przestoje i skrócić czas poświęcany na dostawy części. Drukarka spawa ze sobą cienkie włókna drutu ze stali nierdzewnej, tworząc kolejne warstwy konkretnych komponentów, takich jak osłony maźnic, na dostarczenie których w przypadku tradycyjnego łańcucha dostaw trzeba byłoby czekać nawet do 24 miesięcy.

Ogółem Deutsche Bahn jest w tej chwili w stanie, przy pomocy technologii druku 3D, wyprodukować ponad 120 różnych części, m.in. koła wentylatorów, zagłówki, skrzynki zaciskowe do osłony wrażliwych kabli, a nawet tak małe elementy jak części zamienne ekspresów do kawy.

System, który używany jest przez niemieckiego przewoźnika kolejowego został opracowany przez berlińską firmę Gefertec. Na podstawie planów i skanów poszczególnych części jest on zdolny do ich samodzielnego wytworzenia.

„Dzięki przełomowi w trójwymiarowym druku metalu jesteśmy w stanie stopniowo zapewnić szybsze dostawy części zamiennych i umożliwić w krótkim czasie powrót składów na tory. Naszym celem jest wytworzenie ok. 10 tys. części zamiennych do 2021 roku” – powiedziała Sabina Jeschke, członek Rady Nadzorczej DB do spraw cyfryzacji i technologii.

Czytaj też: Europejscy przewoźnicy kolejowi domagają się opodatkowania paliwa lotniczego