Udział samochodów elektrycznych w całkowitej sprzedaży nowych pojazdów w Europie wyniesie 24 proc. do 2030 roku. To ponad dwukrotny spadek wobec badania z 2021 roku. Wtedy dyrektorzy motoryzacyjni z Europy szacowali, że elektryki mogą osiągnąć nawet 49 proc. udziału na europejskim rynku do 2030 roku.
To wynika z 23. edycji raportu KPMG pt. „Global Automotive Executive Survey”.
Jednocześnie 70 proc. kadry zarządzającej firmami motoryzacyjnymi twierdzi, że do 2030 roku ceny samochodów elektrycznych (bez dopłat) zrównają się z cenami samochodów spalinowych. Z tego 9 proc. uważa, że to zrównanie już nastąpiło. 24 proc. oczekuje go do roku 2025, a 37 proc. – do roku 2030.
Polecamy: Szare odcienie zielonej energii. Jak czysta elektromobilność budzi brudne demony
Co więcej, w ciągu najbliższych pięciu lat przemysł motoryzacyjny odnotuje istotny wzrost rentowności. Tak uważa czterech na pięciu przedstawicieli kadry zarządzającej firmami motoryzacyjnymi w Europie.
Przed elektrycznymi samochodami jeszcze długa droga
Jednak przed branżą nadal pojawiają się wyzwania związane z dostawami komponentów do produkcji samochodów. Jak wynika z badania, 75 proc. przedstawicieli firm motoryzacyjnych z Europy obawia się, że inflacja i wysokie stopy procentowe będą miały negatywny wpływ na ich działalność w 2023 roku.
– Oczekiwania dotyczące zarówno europejskiej, jak i światowej sprzedaży pojazdów elektrycznych w 2030 roku stały się obecnie bardziej realistyczne. Jednak producenci samochodów zapowiedzieli zainwestowanie ponad 500 mld USD w programy EV. Zgodnie z szacunkami w ciągu najbliższych czterech lat na światowym rynku może pojawić się aż 160 nowych modeli samochodów elektrycznych. O udział w tym rynku walczy ponad 50 nowych producentów – powiedział partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, lider doradztwa dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce Mirosław Michna, cytowany w komunikacie.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na nasz codzienny newsletter 300Sekund!
– Niezmiennie dużym wyzwaniem związanym z upowszechnieniem pojazdów elektrycznych jest rozwój infrastruktury do ładowania samochodów z takim napędem. Od 2016 roku liczba sprzedanych na rynku UE samochodów elektrycznych wzrosła 17-krotnie. W tym samym czasie liczba ogólnodostępnych punktów ładowania zwiększyła się 6-krotnie. 2/3 światowych menedżerów z sektora motoryzacyjnego uważa, że maksymalnie 30 minut to akceptowalny przez użytkowników czas oczekiwania na naładowanie baterii do poziomu minimum 80 proc. – dodał partner w Dziale Doradztwa Podatkowego w zespole doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce Przemysław Szywacz.
Co więcej, do 2030 roku większość zakupów nowych samochodów będzie dokonywanych online. W najnowszej edycji badania wskazało tak 78 proc. badanych, tyle samo co rok wcześniej.
– Europa jest pod tym względem trochę bardziej powściągliwa. Uważa tak 73 proc. menedżerów z Europy, w porównaniu do ponad 90 proc. w Azji i ponad 80 proc. w USA – powiedział starszy menedżer w Dziale Doradztwa Biznesowego w KPMG w Polsce Andrzej Musiał podczas prezentacji raportu.
Abonament na auto? Europejczycy mają wątpliwości
A czy konsumenci będą skłonni płacić miesięczne opłaty abonamentowe za usługi oprogramowania i zaawansowane systemy wspomagania kierowcy? Według Andrzeja Musiała jest o tym przekonanych 62 proc. menedżerów branży motoryzacyjnej na świecie. Jednak w Europie jest to tylko 49 proc. Jeśli chodzi o USA i Azję, takie przekonanie wskazało odpowiednio 73 i 78 proc. menedżerów.
Zarządzający firm motoryzacyjnych na świecie byli też zapytani o technologie, w które chętnie zainwestowaliby dodatkowe środki przeznaczone na działalność badawczo-rozwojową. Wśród nich wskazali: nowe technologie napędów elektrycznych (23 proc.), inteligentne systemy pokładowe (18 proc.) i inne zaawansowane technologie komputerowe (17 proc.). 18 proc. wskazało, że przeznaczyłoby pieniądze na zaawansowane systemy wspomagające kierowcę oraz software i hardware do pojazdów autonomicznych (18 proc.).
Raport KPMG pt. „23rd Annual Global Automotive Executive Survey” powstał na podstawie badania przeprowadzanego w październiku 2022 r. wśród 915 przedstawicieli kadry zarządzającej w firmach motoryzacyjnych i branżach pokrewnych w 30 krajach na świecie.
Czytaj także:
- Samochód elektryczny naładujesz, robiąc zakupy. Liczba punktów może wzrosnąć czterokrotnie
- Elektrykiem przez kraj, czyli gdzie naładować elektryczne auto. Ile jest ładowarek w Polsce?
- Elektryfikacja transportu to za mało. Eksperci: Mamy za dużo samochodów