W wrześniu do Polski sprowadzono 93 471 używanych samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 tony. Mamy więc do czynienia ze wzrostem o 18,1 proc. rok do roku, poinformował IBRM Samar. To już 16. miesiąc z rzędu, w którym obserwuje się taki trend.
W tym roku zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów, czyli 749 174 sztuki, stanowią samochody osobowe. Zarejestrowano ich o 21,4 proc. więcej niż w ubiegłym roku. Import samochodów dostawczych wyniósł natomiast 72 798 sztuki. To oznacza wzrost o 27,8 proc. w porównaniu do roku poprzedniego.
Ile lat mają sprowadzane auta?
Wiek importowanych aut ustabilizował się i po dziesięciu miesiącach bieżącego roku wynosi 12,36 roku. Decydujący wpływ na taki wciąż zaawansowany wiek mają samochody osobowe z silnikami benzynowymi (12,96 roku).
W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych – Renault. W przypadku modeli osobowych o pozycję lidera nadal walczą trzy – Opel Astra, Volkswagen Golf i Audi A4, aczkolwiek reprezentant Opla systematycznie zwiększa przewagę. W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejsze jest niezmiennie Renault Master.
Skąd Polacy importują samochody?
W 2024 roku najwięcej samochodów do Polski importowano z Niemiec, Francji, Belgii, Stanów Zjednoczonych i Holandii.
– Niezmiennie najważniejszym źródłem używanych pojazdów do Polski pozostają Niemcy z udziałem w imporcie na poziomie 52,5 proc. Najwyższy wskaźnik wzrostu w gronie TOP20 krajów odnotowały Stany Zjednoczone (+52,2 proc.), które zajmują obecnie 4. miejsce w rankingu, wyprzedzając Holandię. W zestawieniu TOP20 tylko import z Norwegii wykazał spadek (-9,7 proc.). W większości przypadków – poza Francją i Szwecją – wskaźniki wzrostu są dwucyfrowe, a w TOP10 import z każdego kolejnego kraju przekroczył barierę 10 tysięcy sztuk – wskazał Samar.
Wedlug IBRM Samar do końca tego roku do Polski sprowadzonych zostanie 940-960 tys. używanych samochodów.
Polecamy też:
- EBI wypłaci 10 mld zł. Będą dopłaty na bezemisyjne samochody ciężarowe
- Branża motoryzacyjna jest pod kreską. Samochody będą jeszcze droższe
- Samochody spalinowe pozostaną z nami na dłużej. Były szef Volkswagena tłumaczy dlaczego
- Niemiecki eksport to wciąż przede wszystkim samochody. USA największym odbiorcą