Realizowanie transakcji z podmiotami w krajach nienależących do Unii Europejskiej generuje kilka dodatkowych formalności po stronie przedsiębiorstwa. Prowadząc własny sklep internetowy, musisz liczyć się z koniecznością posiadania numeru EORI. Jak uzyskać taki numer? Kiedy to konieczne i czego właściwie dotyczy ten identyfikator? Więcej informacji znajdziesz w tym poradniku!
Czym jest numer EORI i do czego służy?
Numer EORI (Economic Operators Registration and Identification) służy do identyfikacji przedsiębiorców oraz osób fizycznych w związku z prowadzeniem transakcji importu, eksportu oraz załatwiania formalności celnych.
Numer EORI to ciąg maksymalnie 17 znaków: liter „PL”, numeru NIP i pięciu zer. Takie oznaczenie dotyczy tylko podmiotów krajowych. Kiedy firma pochodzi z krajów trzecich, numer EORI przybiera nieco inną formę: litery „PL”, ciąg 14 cyfr ze znakiem „Z” na końcu.
W praktyce numer EORI to identyfikator przedsiębiorstwa, które sprzedaje lub kupuje towary spoza Unii Europejskiej. W takiej sytuacji firma musi być zarejestrowana w Unijnym Systemie Rejestracji i Identyfikacji Podmiotów Gospodarczych.
Dzięki temu rząd jest w stanie kontrolować przedsiębiorców zawierających kontrakty biznesowe z różnymi krajami spoza UE. Pamiętaj, że brak aktywnego numeru EORI wyklucza Cię z możliwości legalnego importu towarów z innych krajów niż te przynależne do UE.
Polecamy artykuł: SAP BTP – budowa cyfrowej przyszłości firmy
Kto musi mieć aktywny numer EORI?
Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami numer EORI muszą mieć:
- importerzy spoza UE – jeśli sprowadzasz towary spoza Unii Europejskiej, numer EORI jest niezbędny do odprawy celnej;
- eksporterzy poza UE – jeśli wysyłasz towary z UE do krajów trzecich, potrzebujesz EORI do formalności celnych;
- firmy ubiegające się o pozwolenia celne – np. procedury uproszczone, status AEO, TIR wymagają aktywnego numeru EORI;
- podmioty spoza UE działające w Unii – jeśli prowadzisz działalność na terenie UE, ale zarejestrowaną w innym kraju, musisz mieć numer EORI przed operacjami celnymi;
- jednoosobowe firmy – osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą i zajmujące się handlem internetowym poza UE także muszą go posiadać.
Jak wyjaśniają eksperci z https://taxology.co/pl/, są też pewne wyjątki, kiedy rejestracja przez portal PUESC nie jest konieczna. Dotyczy to przede wszystkim osób prywatnych, które sprowadzają towary wyłącznie na własny użytek oraz osoby pełniące funkcję przedstawiciela dyplomatycznego. Konieczność posiadania numeru EORI nie dotyczy też organizacji międzynarodowych, o ile nie prowadzą działalności powiązanej z wymogami identyfikacji celno-skarbowej.
Numer identyfikacyjny EORI – jak go uzyskać?
Jak możesz przeczytać na stronie https://taxology.co/pl/co-to-jest-numer-eori-i-jak-go-uzyskac/, aby uzyskać numer EORI dla swojego przedsiębiorstwa, musisz założyć konto PUESC. Możesz to zrobić wyłącznie jako osoba pełnoletnia. Takie konto jest niezbędne, aby elektronicznie komunikować się z Systemem Informacyjnym Skarbowo-Celnym. Składany wniosek o wydanie numeru EORI zostanie rozpatrzony w terminie nie dłuższym niż 3 dni robocze.
Po założeniu konta w PUESC i uzyskaniu numeru ID SISC:
- Zarejestruj dane swojej firmy. Zaloguj się na konto PUESC i wypełnij formularz „WRP0001 Rejestracja danych firmy [SZPROT]”. W tym momencie potrzebujesz numeru NIP, nazwy, adresu firmy oraz danych kontaktowych.
- Podpisz przygotowany wniosek. Możesz to zrobić elektronicznie przez profil kwalifikowany lub zaufany.
- Poczekaj na nadanie numeru identyfikacji celno-skarbowej przedsiębiorstwa.
Kiedy wiesz, jak uzyskać numer EORI dla firmy, cała procedura przebiegnie naprawę sprawnie. Składając wniosek, upewnij się dwa razy, że wprowadzasz prawidłowe dane firmy. Unikniesz w ten sposób ewentualnych opóźnień w procesie nadawania numeru EORI.