Przed końcem 2021 roku francuscy lotnicy zaczną loty samolotu wąskokadłubowego zasilanego w 100 proc. paliwem alternatywnym.
Firmy Airbus, Safran, Dassault Aviation, Onera i francuskie Ministerstwo Transportu przeprowadzą wspólnie pod koniec 2021 roku badanie w locie zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF).
Testy te mają pomóc ocenić kompatybilność niezmieszanego zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) z samolotami pasażerskimi. Zmierzą też ich kompatybilność z silnikami i systemami paliwowymi, a także silnikami napędzającymi śmigłowce.
Ponadto, w projekcie nazwanym VOLCAN (VOL avec Carburants Alternatifs Nouveaux) po raz pierwszy zmierzone zostaną w locie emisje spalin wytwarzanych przez samolot wąskokadłubowy zasilany w 100 proc. SAF.
Próbny lot zostanie wykonany przy wsparciu „Plan de relance aéronautique”, rządowego planu wzmocnienia branży lotniczej. Firmuje go Jean Baptiste Djebbari francuski minister transportu.
Czytaj również: Zrównoważone podróżowanie to przyszłość turystyki. Jak Polska radzi sobie w tej dziedzinie?
Airbus, delegujący do badań testowy samolot A320neo, napędzany silnikiem CFM LEAP-1A, odpowiadać będzie za analizę efektów stosowania 100 proc. SAF na ziemi i emisji w powietrzu.
Safran skoncentruje się na badaniu kompatybilności z paliwem alternatywnym układu paliwowego oraz silników z samolotu pasażerskiego i śmigłowca, a także ich optymalizacji dla różnych rodzajów alternatywnych paliw będących w 100 proc. SAF.
Onera ma wspierać Airbusa i Safrana w analizie kompatybilności paliwa z systemami samolotu i będzie odpowiedzialna za przygotowanie, analizę i interpretację wyników testów pod kątem wpływu nowego paliwa na emisje i powstawanie smug gazów spalinowych.
Dassault Aviation zajmie się z kolei badaniem kompatybilności materiałów i sprzętu oraz zweryfikuje podatność paliwa SAF na bioskażenie.
Używane w projekcie VOLCAN różne rodzaje SAF dostarczy firma TotalEnergies.
Ponadto prowadzone badanie wesprze wysiłki inżynierów Airbusa i Safrana, zmierzające do przygotowania sektora lotniczego do wdrożenia i wykorzystania SAF na dużą skalę w ramach szerszej inicjatywy dekarbonizacji przemysłu.
Według planu firm ma się też przyczynić się do uzyskania certyfikacji dla stosowania paliwa SAF. Byłoby przeznaczone do zasilania wąskokadłubowych samolotów pasażerskich i nowej generacji biznesjetów.
Jak pisaliśmy ostatnio, transatlantycki lot na biopaliwie wykonały w połowie maja linie Air France. Samolot pokonał trasę z Paryża do Montrealu. Było to pierwsze tak odległe połączenie, wykonane na biopaliwie – w dodatku całkowicie produkowanym we Francji.
Zgodnie z francuskim prawem, do 2022 roku każdy lot rozpoczynający się we Francji ma korzystać z mieszanki paliwa, która zawiera co najmniej 1 proc. SAF. Wyprzedza to europejskie ambicje, które zakładają stopniowy wzrost udziału SAF do 2 proc. do 2025 roku, a następnie do 5 proc. do 2030 r., zgodnie z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu.
Lataj, jakby kryzysu klimatycznego nie było. Prywatne odrzutowce to plaga na europejskim niebie