W zeszłym tygodniu, chiński producent akumulatorów Contemporary Amperex Technology (CATL) kupił 8,5 procent udziałów w australijskiej kopalni litu Pilbara Minerals, pisze Financial Times.
Inwestycja była postrzegana jako kredyt zaufania dla sektora samochodowego, który będzie oferować coraz więcej samochodów elektrycznych, przez co zwiększy się zapotrzebowanie na akumulatory litowo-jonowe i tym samym na lit. Transakcja nastąpiła po roku niekorzystnym dla przemysłu litowego.
Według specjalistycznego wydawnictwa S&P Global Platts, cena węglanu litu dostarczanego do Azji spadła z ponad 18 tys. dol. za tonę w maju 2018 r. do około 10 tys. dol. za tonę obecnie.
Ceny akcji podążają za nimi. Papiery wartościowe Pilbara Minerals odnotowały ponad 70-proc. spadek w stosunku do ubiegłorocznego maksimum.
Firma analityczna Bernstein Research szacuje, że w ciągu najbliższych trzech lat można spodziewać się 750 tys. ton nowego surowca na rynku. Dla porównania: światowa produkcja litu wyniosła w ubiegłym roku mniej niż 300 tys. ton. To może spowodować dalszy spadek cen.
>> GlobalData: produkcja srebra na świecie zdecydowanie przyspieszy
>> Nadchodzące spowolnienie i wojna handlowa sprawdzą potencjał indyjskiego przemysłu stalowego