Praktycznie wszystkie firmy chcą się dekarbonizować. Jednak odsetek firm, które przeszły do etapu wprowadzania zmian lub mają opracowaną strategię i wybranych dostawców to 30 proc., wynika z raportu firmy Duon, opracowanego wraz z Instytutem badawczym Keralla Research.
– Badanie pokazuje, że zakłady chciałyby dekarbonizować się bez półśrodków. Najwięcej firm (40 proc.) chce od razu odejść od węgla i zmienić całą instalację wewnętrzną w zakładzie. Co ciekawe w porównaniu z badaniem, które Duon i Keralla Research prowadziły w 2021 r., zmalała liczba firm optujących jedynie za modernizacją dotychczasowych rozwiązań. Pokazuje to, że coraz więcej przedsiębiorstw dostrzega potrzebę zmiany – napisano w komunikacie poświęconym raportowi.
Wśród korzyści płynących z dekarbonizacji najczęściej wskazywane są poprawa wizerunku firmy (ponad 51 proc.). Oprócz tego ważne jest podniesienie konkurencyjności na rynku (prawie 32 proc.).
Jednocześnie jednak prawie 47 proc. firm decyduje się na odejście od węgla, ponieważ chce uniknąć konsekwencji prawnych i dodatkowych kosztów.
65 proc. firm wymienia gaz ziemny jako rozważaną alternatywę dla węgla, a 25 proc. rozważa biomasę.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter! Obserwuj nas też w Wiadomościach Google.
– Korzyści wymieniane przez badanych pokazują, że gaz ziemny to paliwo, dzięki któremu firma może być dobrze zakorzeniona w teraźniejszości, a jednocześnie odporna na nadchodzące zmiany, zwłaszcza jeśli chodzi o LNG. Korzystanie z LNG gwarantuje dostęp do gazu ziemnego niezależnie od dostępu do sieci dystrybucyjnej. Może stanowić alternatywę dla sieci lub też element przejściowy w oczekiwaniu na podłączenie do gazu sieciowego. Otwiera również drogę do dalszej, opłacalnej transformacji energetycznej firmy. W przyszłości można je zastąpić bioLNG bez dodatkowych, obciążających inwestycji w przebudowę infrastruktury. Cieszy nas więc, że prawie 72 proc. badanych zna i analizowało rozwiązanie polegające na dostarczaniu gazu ziemnego w postaci skroplonej – powiedział starszy specjalista ds. marketingu z Duon Dystrybucja Kamil Kapusta, cytowany w komunikacie.
97 proc. firm konfrontuje się z minimum 8 barierami. M.in. chodzi o szukanie finansowania, dostawców, wsparcia kompetentnych urzędników. Firmy zmagają się z brakiem czasu i jasnych procedur, natrafiają na opór współpracowników, którzy blokują decyzje.
Badanie zrealizowano w sierpniu 2023 r. na próbie 60 firm stosujących węgiel, miał lub pył węglowy w zakładzie do celów produkcyjnych, grzewczych.
Czytaj także:
- Rozwój OZE przyspiesza. Energia ze źródeł odnawialnych będzie liczyć się coraz bardziej
- PSEW: Polska ma duży potencjał rozwoju energetyki wiatrowej. To inwestycje i miejsca pracy
- PIE: napływ inwestycji zagranicznych do Polski nieco spadł. Ale za to poprawiła się struktura
- Wyścig gigantów. Oto ranking najbardziej wpływowych firm na świecie