Firmy HyPoint i Piasecki podpisały umowę o wartości 6,5 mln dolarów na opracowanie systemów wodorowych dla małych statków powietrznych eVTOL.
Większość firm, zaangażowana w prace nad eVTOL (ang. Electric Vertical Take-Off and Landing), czyli elektrycznymi samolotami, przypominającymi drony, z możliwością pionowego startu i lądowania, opracowuje zasilanie tych maszyn bateriami.
Niewiele podmiotów zwraca się natomiast ku wodorowym ogniwom paliwowym. Jednym z nich jest HyPoint. Dwuletni start-up współpracuje z wieloma firmami eVTOL, takimi jak ZeroAvia, nad chłodzonymi powietrzem systemami wodorowych ogniw paliwowych.
Jak twierdzi firma, wodorowe ogniwa mają trzykrotny stosunek mocy do masy w porównaniu z tradycyjnymi płynami.
Teraz do listy partnerów HyPoint dołącza amerykańskie przedsiębiorstwo Piasecki Aircraft Corporation. Firmy podpisały właśnie umowę o wartości 6,5 mln dol. na projektowanie i certyfikację systemów wodorowych ogniw paliwowych.
Pierwszy helikopter napędzany wodorem
W ramach partnerstwa HyPoint dostarczy pięć pełnowymiarowych, 650-kilowatowych systemów wodorowych ogniw paliwowych do testów naziemnych, lotów demonstracyjnych i procesu certyfikacji.
Celem jest stworzenie systemu, który ma czterokrotnie większą gęstość energii niż istniejące akumulatory litowo-jonowe, dwukrotnie większą moc istniejących systemów wodorowych ogniw paliwowych i który kosztuje nawet o 50 proc. mniej niż tradycyjne napędy. HyPoint zaprezentował w marcu prototyp nowej technologii.
Dzięki umowie Piasecki będzie miał wyłączną licencję na technologię powstałą w wyniku partnerstwa. Wykorzysta ją w śmigłowcu PA-890, który ma być pierwszym na rynku helikopterem napędzanym wodorem. HyPoint zachowa wyłączną własność systemu ogniw paliwowych.
Obie firmy oświadczyły, że zamierzają udostępnić system również innym twórcom eVTOL.
Kiedy na rynku?
Obecnie HyPoint jest na etapie projektowania. Firma pracuje nad budową pojedynczego modułu mocy oraz integracją systemu w samolocie Piaseckiego.
Pojedynczy moduł zasilania będzie gotowy do końca tego roku, przy czym pierwszy system o mocy 650 kW zostanie dostarczony do Piaseckiego w 2023 roku. Produkt ma być dostępny na rynku około 2025 roku.
Oba podmioty opracowały również drogę do certyfikacji. Ta określi, kiedy HyPoint musi dostarczyć systemy, aby upewnić się, że są gotowe do testów i lotów demonstracyjnych z Federalną Administracją Lotnictwa (FAA).
„Naszym celem jest opracowanie pełnowymiarowych systemów w ciągu dwóch lat, aby wesprzeć testy certyfikacyjne na statkach powietrznych w 2024 r. i zrealizować istniejące zamówienia klientów na maksymalnie 325 egzemplarzy od 2025 r.” – powiedział John Piasecki, dyrektor generalny Piasecki Aircraft Corporation.