Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) dofinansuje dwa kolejne projekty PKN Orlen, które przeszły pozytywną ocenę Komisji Europejskiej oraz będą wspierane ze środków UE z CEF 2 AFIF, podał bank.
Współpraca w zakresie projektów CEF z obszaru paliw alternatywnych między BGK i PKN Orlen zaczęła się w 2020 r.
Pierwszy projekt objął budowę jednych z pierwszych w Polsce stacji tankowania samochodów napędzanych wodorem – w Poznaniu i Katowicach – oraz stacji mobilnej we Włocławku (projekt pn. „Clean Cities – Hydrogen Mobility in Poland. Phase I”).
– Druga faza ‚Clean cities…’ przewiduje budowę pięciu ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru – w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Pile i Warszawie. Inwestycja obejmie także niezbędną infrastrukturę, w tym stacjonarne magazyny wodoru. Stacje tankowania będą zlokalizowane na sieci drogowej lub w węzłach miejskich TEN-T. Infrastruktura będzie przeznaczona dla samochodów osobowych, małych i dużych samochodów ciężarowych oraz transportu publicznego. Wszystkie stacje będą wyposażone w dystrybutory o ciśnieniu 350 bar i 700 bar. BGK udzieli na ten projekt wsparcia w wysokości 2,6 mln euro – czytamy w komunikacie.
Czytaj także: „Woda, wodór i węgiel to nasza przyszłość”. Prezes BGK mówi o idei 3W
Drugi projekt
Drugi projekt zakłada budowę 13 ogólnodostępnych wielopunktowych stacji ładowania pojazdów elektrycznych LDV, o minimalnej mocy 150 kW na punkt ładowania (nazwa projektu to „Perun E-mobility”). Każda stacja będzie mieć osiem punktów ładowania dostępnych jednocześnie w trybie 24/7. Stacje znajdą się przy głównych szlakach komunikacyjnych, wzdłuż sieci drogowej TEN-T. Finansowanie BGK wyniesie ok. 1 mln euro.
– Pełnimy wiodącą rolę w transformacji europejskiej motoryzacji, wykorzystując do tego najnowocześniejsze i przyjazne środowisku technologie. Stawiamy na zeroemisyjne paliwa alternatywne, w tym wodór. Szczególnie duży potencjał wodoru widzimy w transporcie publicznym. W naszej strategii do 2030 roku zadeklarowaliśmy budowę ponad 100 stacji tankowania wodoru w Europie Środkowej i konsekwentnie realizujemy ten cel. Przy wsparciu Banku Gospodarstwa Krajowego stacje wodorowe będą powstawać w kolejnych polskich miastach. Równolegle nawiązujemy współpracę z samorządami i miejskimi spółkami komunikacyjnymi, które będą potencjalnymi odbiorcami naszego ekologicznego paliwa – powiedział dyrektor Biura Technologii Wodorowych i Paliw Syntetycznych PKN Orlen Grzegorz Jóźwiak, cytowany w materiale.
Współpraca i dotacje
Finansowanie, które dostarcza BGK, jest elementem programu Komisji Europejskiej – The Connecting Europe Facility, Alternative Fuel Infrastructure Facility (CEF 2 AFIF). Instrument ten finansuje rozwój infrastruktury dla dostaw paliw alternatywnych poprzez połączenie dotacji ze środków UE z kredytem instytucji finansowych, takich jak BGK. Polski bank rozwoju BGK, jako partner wdrażający CEF, wspiera wnioskodawców, ocenia projekty oraz udziela kredytu (kredyt ze środków własnych BGK na minimum 10 proc. wartości projektu).
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!
BGK to państwowy bank rozwoju, który inicjuje i realizuje programy służące wzrostowi ekonomicznemu Polski. Współpracuje ze wszystkimi instytucjami rozwoju, jak PFR, KUKE, PAIH, PARP i ARP. BGK, realizując strategiczne projekty rozwojowe. Finansuje m.in. największe inwestycje infrastrukturalne, zwiększa dostęp Polaków do mieszkań oraz pobudza przedsiębiorczość polskich firm w kraju i za granicą. Jest inwestorem w funduszach, których aktywami zarządza Polski Fundusz Rozwoju. W 2018 r. rozpoczął ekspansję, otwierając przedstawicielstwa zagraniczne.
Grupa PKN Orlen zarządza rafineriami w Polsce, Czechach i na Litwie. Prowadzi działalność detaliczną w Europie Środkowej, wydobywczą w Polsce, Norwegii, Kanadzie i Pakistanie, a także zajmuje się produkcją energii, w tym z OZE i dystrybucją gazu ziemnego. W ramach budowy koncernu multienergetycznego spółka sfinalizowała przejęcia Energi, Grupy Lotos oraz PGNiG. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 131,5 mld zł w 2021 r. Spółka jest notowana na GPW od 1999 r.
Polecamy:
- Liczba punktów ładowania elektryków może się zwiększyć 18x do 2025 r. Ale potrzebna pilna pomoc rządu
- Nowe biopaliwo od Orlenu już w przyszłym roku. Koncern przyspieszy inwestycje
- Zalety i wady paliwa wodorowego do samochodu