Polska firma odzieżowa LPP zanotowała w II kwartale 2020 roku 20 proc. spadku przychodów względem podobnego okresu w roku poprzednim. Spółce udało się jednak zwiększyć sprzedaż na rynkach europejskich.
Sprzedaż LPP w drugim kwartale roku była niższa o 9 proc. rok do roku i wyniosła 2,1 mld zł. Z kolei przychody grupy w całym pierwszym półroczu wyniosły 3,3 mld zł, co oznacza spadek o 20,6 proc. rok do roku.
Spadków związanych ze zmniejszeniem sprzedaży w sklepach fizycznych nie udało się nadrobić wzrostem zysków z kanałów online, mimo że w tym okresie w tym obszarze wyniosły ponad 621 mln zł – czyli o 125 proc. więcej niż rok wcześniej.
W efekcie sprzedaż internetowa stanowiła niemal 31 proc. wszystkich przychodów z działalności w Polsce (w porównaniu do niespełna 14 proc. rok wcześniej) i ponad 29 proc. wszystkich przychodów z całej działalności (w porównaniu do niemal 12 proc. rok wcześniej.
W II kwartale spółka zanotowała też wyższe przychody ze sprzedaży za granicą niż w Polsce – polski rynek odpowiadał 45,2 proc. wartości całkowitej sprzedaży grupy.
Co więcej, pomimo pandemii LPP udało się zwiększyć o 15 proc. wartość sprzedaży na rynkach europejskich w porównaniu z rokiem poprzednim i wejść na rynek fiński. Sprzedaż w Polsce w tym samym okresie spadła o 15 proc. rok do roku.
Jak czytamy w oświadczeniu prasowym grupy, spółka zdołała także zwiększyć oszczędności w obszarze działalności na terenie Polski dzięki znacznej redukcji kosztów sklepów własnych – o 26 proc. rok do roku. Dużą rolę miał w tym przypadku odegrać proces renegocjacji umów na wynajem powierzchni handlowych.
„Widoczna w ostatnim czasie tendencja wzrostowa w przychodach to dla nas pozytywny sygnał. Choć nie oznacza to jeszcze powrotu do poziomów, jakie znamy sprzed pandemii. Jednocyfrowy spadek sprzedaży kwartalnej rok do roku i wyhamowanie spadków LFL, przy kontynuacji trzycyfrowej dynamiki w kanale online pozwalają nam jednak patrzeć w przyszłość z optymizmem. Po wielu miesiącach dużej niepewności, stabilna obecnie sytuacja firmy dała nam również możliwość odmrożenia naszych planów inwestycyjnych” – mówi wiceprezes zarządu LPP Przemysław Lutkiewicz.
LPP to polska firma odzieżowa zarządzająca 5 markami modowymi: Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay. Posiada sieć ponad 1700 salonów sprzedaży o łącznej powierzchni ponad 1 mln m2. Oferta online kolekcji marek dostępna jest na 29 rynkach.
LPP i CCC planują ekspansję na wschodzie Europy. „Dziś można tanio przejąć sklepy konkurencji”