Sprzedaż detaliczna (w cenach stałych) wzrosła o 8,2 proc. rok do roku w maju 2022 r., podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). Natomiast w ujęciu miesięcznym odnotowano spadek o 1,7 proc.
Konsensus rynkowy wynosił 8,8 proc. wzrostu rok do roku (sprzedaż w cenach stałych).
– Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w maju 2022 r. była o 0,6 proc. wyższa w porównaniu z kwietniem br. – podał GUS.
Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących w maju była wyższa niż przed rokiem o 23,6 proc. i wzrosła o 0,4 proc. miesiąc do miesiąca – wynika z danych GUS.
Które segmenty sprzedaży wzrosły najbardziej, a które najmniej?
Największy wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2021 r. przypadł na grupę oznaczaną przez GUS jako „pozostałe”. Wzrost ten wyniósł 18 proc. Sprzedaż detaliczna „Tekstyliów, odzieży, obuwia” wzrosła o 17,7 proc. W segmencie oznaczanym jako „Farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” przyrost sprzedaży detalicznej wyniósł 15,4 proc. Sprzedaż żywności, napojów i wyrobów tytoniowych odnotowała wzrost o 10,5 proc.
Największy spadek sprzedaży uwidocznił się w sektorze motoryzacyjnym. Sprzedaż detaliczna samochodów, motocyklów i części samochodowych spadła o 10,6 proc.
Sektor handlujący meblami, RTV i AGD odnotował spadek równy 4 proc.
Poniżej dane o zmianach sprzedaży detalicznej w maju w ujęciu rocznym (ceny stałe)
Wyszczególnienie | % r/r |
---|---|
Ogółem | 8,2 |
w tym: | |
Pojazdy samochodowe, motocykle, części | -10,6 |
Paliwa stałe, ciekłe i gazowe | -0,3 |
Żywność, napoje i wyroby tytoniowe | 10,5 |
Pozostała sprzedaż detaliczna w niewyspecjalizowanych sklepach | * |
Farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny | 15,4 |
Tekstylia, odzież, obuwie | 17,7 |
Meble, RTV, AGD | -4 |
Prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach | -2,8 |
Pozostałe | 18 |