Pokolenie Z wchodzi na rynek pracy z konkretnymi oczekiwaniami wobec pracodawców, którzy muszą dostosować swoje podejście, aby przyciągnąć i zatrzymać pracowników. Generacja Z ceni przede wszystkim relacje międzyludzkie i atmosferę w pracy – czemu pracodawcy muszą sprostać.
Wartości pokolenia Z różnią się znacznie od priorytetów poprzednich generacji, co ma wpływ na ich oczekiwania wobec pracy i kariery. Transparentność, zaangażowanie społeczne i klimatyczne oraz realne działania są kluczowe w budowaniu zaufania i lojalności Zetki – wynika z raportu Zielonej Sieci „Pokolenie Z a Zielone umiejętności”.
Zobacz też: Praca w biurze? Zetki nie mówią „nie”, choć dla nich to coś innego niż dla starszych pokoleń
Kwestie środowiskowe ważne dla młodych
Raport pokazuje, że zdecydowana większość pokolenia Z ocenia swoją świadomość klimatyczną na wysokim poziomie. Zaledwie 3 proc. badanych nie interesuje się kwestiami związanymi ze zmianą klimatu. Za to aż 61 proc. wykazuje duże zainteresowanie tym tematem, przy czym 36 proc. obawia się o swoją przyszłość w związku z degradacją środowiska.
Z kolei 25 proc. przerażają obecne skutki zmiany klimatu. Jedna piąta (20 proc.) respondentów ocenia swoją wiedzę na temat zanieczyszczenia powietrza jako dużą lub bardzo dużą, a 79 proc. wykazuje dobrą znajomość tematu zanieczyszczenia plastikiem i zagadnień klimatycznych.
Jednak mimo dużego zainteresowania tematyką klimatyczną aż 73 proc. ankietowanych nie wie, czym są zielone umiejętności ani jak je rozwijać. Jednocześnie 79 proc. badanych deklaruje chęć skorzystania ze szkoleń zawodowych w zakresie upskillingu (podniesienia umiejętności – red.), a ponad połowa (54 proc.) zgodziłaby się na zmianę stanowiska wymagającą przekwalifikowania – pod warunkiem zapewnienia odpowiednich szkoleń przez pracodawcę. Większość pytanych, bo 60 proc. młodych ludzi oczekuje, że to pracodawca zdecyduje, które umiejętności powinny zostać opanowane.
Czego Zetki oczekują od pracodawców?
W miejscu pracy najważniejszy jest szacunek (41 proc.), uczciwość (33 proc.) i sprawiedliwość (23 proc.). Transparentność organizacji jest istotna dla 18 proc., a 93 proc. badanych uważa, że firma powinna podawać wysokość wynagrodzenia w ogłoszeniach o pracę. Elastyczność godzin pracy i zakresu obowiązków ceni 17 proc. respondentów.
Blisko 55 proc. Zetek odczuwa sens wykonywanej pracy, a 53 proc. jest zadowolonych z realizowanych zadań. Połowa badanych ma wystarczająco czasu na odpoczynek i czuje stabilność zatrudnienia, ale mniej niż jedna trzecia uważa, że firma dba o ich dobrostan psychiczny. Atrakcyjne wynagrodzenie jest kluczowe dla 74 proc. ankietowanych, a dobra atmosfera w miejscu pracy – dla 52 proc.
Wśród benefitów pozapłacowych Zetki cenią zdrowie, prawie 40 proc. uznało prywatną opiekę medyczną za istotny benefit pozapłacowy. Na pomoc psychologiczną wskazało 13 proc. respondentów. Generacja Z wymaga od pracowników nie tylko doskonalenia posiadanych umiejętności, ale również ciągłego zdobywania nowych kompetencji, aby dostosować je do zmieniającej się rzeczywistości, więc 30 proc. wskazało również na możliwość odbywania kursów i szkoleń jako jeden z najważniejszych benefitów pozapłacowych.
Dość wysoką liczbę odpowiedzi zanotowały jeszcze karnety sportowe (27 proc.), ubezpieczenie na życie (19 proc.) oraz dofinansowanie studiów (16 proc.). Z kolei niewielką popularnością cieszą się karty podarunkowe (2 proc.), strefa relaksu (2 proc.) czy coaching/mentoring (3 proc.) – wskazuje raport.
W co wierzą Zetki?
Pokolenie Z ceni przede wszystkim relacje międzyludzkie, zdrowie i poczucie niezależności. Rodzina jest najważniejsza dla 42 proc. ankietowanych, a miłość i zdrowie dla 36 proc. Wolność i niezależność ceni 26 proc. respondentów, a przyjaźń – 22 proc. Wartości te koncentrują się głównie na życiu prywatnym, podczas gdy rozwój kariery zawodowej (4 proc.) i praca (1 proc.) są na końcu listy priorytetów – pokazuje raport Zielonej Sieci.
Pokolenie Z przywiązuje dużą wagę do równowagi między życiem zawodowym a osobistym, co wskazuje blisko 10 proc. ankietowanych. Dla 58 proc. młodych ludzi samorealizacja jest kluczową wartością, a 54 proc. ceni pasję. Kreatywność i niezależność są istotne dla odpowiednio 34 proc. i 32 proc. respondentów. Elastyczność i wytrwałość mają najmniejsze znaczenie, na co wskazuje 10 proc. pytanych osób.
Najważniejszą wartością w relacjach międzyludzkich jest dla młodych empatia. Wskazało na nią 62 proc. pokolenia Z, a na szacunek 54 proc. Lojalność i zrozumienie są także istotne, odpowiednio dla 50 proc. i 40 proc. ankietowanych.
Wolność jest kluczową wartością globalną dla 59 proc. respondentów, natomiast szacunek do przyrody jest ważny dla połowy z nich. Równość i zrównoważony rozwój są istotne dla odpowiednio 41 proc. i 35 proc. młodych ludzi. Najmniejszym zainteresowaniem cieszy się różnorodność kulturowa, wskazana przez 12 proc. badanych.
Czytaj także:
- Pokolenie Z zatrzyma patodeweloperkę? „Mają inne potrzeby” [WIDEO]
- Pokolenie Z coraz więcej czasu spędza przy telefonie. Jedna aplikacja dominuje
- Za romanse już dziękujemy. Przyjaźń, a nie miłość, czyli co chce oglądać pokolenie Z
- Wielki stres i „zło konieczne”. Oto, co pokolenie Z myśli o pieniądzach