Ostatnie deszcze nie zmieniły trudnej sytuacji Polski związanej z suszą. Trwająca właśnie kampania „Co z tą wodą?” ma uświadamiać, jakie mamy zasoby wodne oraz dlaczego i jak powinniśmy o nie zadbać.
Od kilku lat w Polsce są bezśnieżne zimy, długie okresy bez deszczu, a także coraz częstsze i dłuższe fale upałów, zagrażające naszemu zdrowiu i życiu. Dlatego prognozy nie są optymistyczne – grozi nam rekordowa susza. Jest ona skutkiem destrukcyjnej działalności człowieka oraz postępującego kryzysu klimatycznego – mówi Koalicja Klimatyczna.
“Skutki suszy są fatalne dla każdego z nas. Konsekwencje deficytu wody odczujemy wszyscy, w tym wiele gałęzi gospodarki – od rolnictwa, przez energetykę, aż po szeroko rozumianą produkcję. Już dziś odczuwamy podwyżki cen żywności, już pojawiają się apele o ograniczanie zużycia wody, a możliwe są także ograniczenia w dostarczaniu prądu” – zaznacza Dominik Olędzki, rzecznik prasowy Koalicji Klimatycznej.
Czytaj również: Jak susza 2020 w Polsce wpłynęła na rolnictwo? [5 WYKRESÓW]
Każdy może działać
16 czerwca wystartowała ogólnopolska kampania społeczna „Co z tą wodą?”. Jej głównym celem jest edukacja Polaków oraz uświadomienie rządzącym, jak istotny jest to problem.
W ramach kampanii powstał serwis edukacyjny przedstawiający wpływ zmiany klimatu i szkodliwej działalności człowieka na zasoby wody w Polsce. Do akcji przyłączyli się również naukowcy i eksperci zajmujący się tematem wody.
Użytkownicy mogą dołączyć również do wyzwania #bezprzelewek oraz zaangażować swoje rodziny i przyjaciół do ograniczenia zużycia i recyklingu wody.
“Nie chcemy straszyć, ale pokazać, że brak działań ze strony rządu i obywateli może mieć fatalne skutki dla naszego codziennego życia i dla środowiska. Zależy nam na tym, aby jak najwięcej osób włączyło się do akcji „Co z tą wodą?” i zaczęło aktywnie działać” – podkreśla Łukasz Janowski, CEO Bluecloud Interactive.
Czytaj także: Koalicja Klimatyczna: Rządowe plany walki z suszą są przestarzałe, a działać trzeba natychmiast
Twórcy kampanii chcą również zwrócić uwagę rządzących na konieczność natychmiastowego zaprzestania działań pogłębiających suszę oraz realizację tych, które pomogą zatrzymać wodę w naszym kraju.
W związku z tym powstał Apel o wodę, pod którym podpisało się do tej pory ponad 30 organizacji pozarządowych. Swój podpis może złożyć także każdy internauta.
Woda w energetyce i przemyśle
Organizatorzy chcą również zwrócić uwagę rządzących na to, jak wielkie ilości wody pobierane są przez przemysł (70 proc.) – w przypadku Polski głównie energetyka węglowa (elektrownie i elektrociepłownie), a także rolnictwo (10 proc.).
Przykładowo do wyprodukowania 1 kg tkaniny z bawełny potrzeba 9 359 litrów wody, 1 kg jeansów – 10 842 litry wody, a do produkcji 1 kg wołowiny – aż 15 000 litrów wody.
Dlatego na stronie akcji pojawi się petycja nawołująca polityków do podjęcia działań w zakresie ochrony zasobów wody w Polsce.
Czytaj też: L’Oreal otwiera stację recyklingu wody. To najwieksza tego typu inwestycja firmy w Polsce
Ważne jest, by dzięki kampanii „Co z tą wodą?” jak najwięcej osób zrozumiało, że to, czy sytuacja hydrologiczna w Polsce ulegnie poprawie, zależy nie tylko od naszych indywidualnych wyborów – podkreśla Koalicja Klimatyczna.
Mają na to wpływ przede wszystkim kompleksowe i ponadsektorowe działania rządu i przedsiębiorców.
“Problem z deficytem wody jest systemowy, bo to energetyka oparta o spalanie węgla pobiera 70 proc. wody w Polsce. To rząd musi zająć się tym problemem” – mówi prof. Zbigniew Karaczun z SGGW, ekspert Koalicji Klimatycznej.
Czytaj: Rolnicza susza w środku zimy. To oznacza kolejny trudny rok dla rolników i galopujące ceny żywności
Wspólnie na rzecz wody
Partnerem akcji jest WWF Polska. Organizacja przygotowała także specjalną część projektu edukacyjnego – Ratujmy Rzeki.
“W Polsce mamy ok. 150 tysięcy kilometrów rzek. Jedynie 20-25 proc. z nich to rzeki, które nie zostały w ogóle przekształcone przez człowieka lub zostały zmienione w niewielkim stopniu. Tymczasem rzeki pełnią ważne funkcje ekosystemowe – dostarczają nam świeżą wodę, którą również filtrują oraz przeciwdziałają powstawaniu suszy. Ich ochrona jest kluczowa dla naszego bezpieczeństwa” – podkreśla Zofia Pawelska z WWF Polska.
Pomysłodawcą kampanii „Co z tą wodą?” jest Koalicja Klimatyczna. To porozumienie 26 organizacji pozarządowych zaangażowanych w działania na rzecz ochrony klimatu. Misją Koalicji Klimatycznej jest wspólne działanie w celu zapobiegania wywołanej przez człowieka zmianie klimatu dla dobra ludzi i środowiska.
Projekt powstał we współpracy z agencją Bluecloud Interactive i agencją keyPR, dla których ochrona środowiska i troska o klimat oraz działania w tym zakresie są priorytetowe. Za wykonanie strony internetowej odpowiada firma HotChili Digital.
Więcej informacji w serwisie www.coztawoda.pl oraz w social mediach Koalicji Klimatycznej.