Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie za blisko 400 mln złotych zakupiły 130 przegubowych elektrobusów Solaris. To największy dotychczas kontrakt na bezemisyjne autobusy w Europie.
Przegubowe Urbino 18 electric będą dostarczane do stolicy Polski w 2020 roku. Elektrobusy Solaris zostały dotąd zamówione przez 60 miast w 17 państwach i od roku 2011 przejechały już ponad 14 mln kilometrów.
„Od wielu lat konsekwentnie realizujemy naszą strategię rozwoju opartą o pojazdy bezemisyjne. Dzięki gigantycznemu zamówieniu z MZA, umacniamy się na pozycji europejskiego lidera elektromobilności. Przede wszystkim jednak cieszymy się, że nasza firma, która niezwykle dużą wagę przykłada do rozwoju zrównoważonego transportu, przyczynia się do poprawy jakości życia mieszkańców Warszawy” – powiedział Javier Calleja, Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A.
130 przegubowych elektrycznych Urbino dla MZA będzie wyposażonych w baterie typu Solaris High Power o pojemności 150 kWh. Energia elektryczna będzie w nich uzupełniana poprzez ładowarki zajezdniowe typu plug-in oraz za pomocą pantografów.
Stacje szybkiego ładowania – z mocą ponad 400 kW – rozlokowane będą w różnych punktach miasta. Budowa infrastruktury jest przedmiotem odrębnego postępowania przetargowego.
Jednostką napędową warszawskich elektrycznych przegubowców będzie oś z dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 110 kW każdy.
Mimo tego, że autobusy elektryczne są znacznie tańsze w eksploatacji niż pojazdy spalinowe, dodatkowo w pojazdach dla MZA zastosowano przetwornicę napięcia silnika trakcyjnego, wykonaną w technologii SiC, co dodatkowo wpłynie na obniżenie zużycia energii.
Warszawski przetarg to kolejny z serii „rekordowych” kontraktów, które w ostatnim czasie otrzymał Solaris.
Na początku lipca firma podała, że dostarczy do 250 autobusów elektrycznych mediolańskiemu przewoźnikowi ATM Milano, a łączna wartość umowy ramowej może wynieść ponad 192 mln euro (819 mln zł).
Pod koniec czerwca natomiast Solaris wygrał przetarg na dostarczenie 90 bezemisyjnych autobusów do Berlina, zwiększając liczbę swoich pojazdów elektrycznych w stolicy Niemiec do 125.
Założony w Polsce Solaris został we wrześniu ubiegłego roku sprzedany hiszpańskiej grupie CAF. Firma nabyła 100 proc. udziałów producenta pojazdów, po czym pakiet mniejszościowy 35 proc. miał zostać objęty przez Polski Fundusz Rozwoju. Jednak fundusz wciąż nie jest akcjonariuszem spółki.
Solaris ma cztery zakłady produkcyjne: główną fabrykę i siedzibę w Bolechowie, dwa zakłady w Środzie Wielkopolskiej oraz halę montażu końcowego pojazdów szynowych w Poznaniu.
Czytaj więcej o Solarisie:
>>> Napędzane gazem Solarisy po raz pierwszy trafią do Warszawy
>>> Solaris szykuje światową premierę wodorowego, całkowicie bezemisyjnego autobusu