Jak działa platforma Let’s Fintech with PKO Bank Polski oraz w jaki sposób można się na niej znaleźć – mówią 300Gospodarce Karol Szymański oraz Joanna Misiewicz, Biuro Innowacji i Doświadczeń Klienta w PKO Bank Polski.

1. Na czym polega działalność Let’s Fintech with PKO Bank Polski?

„Let’s Fintech with PKO Bank Polski!” to autorska platforma rozwoju innowacji skierowana do start-upów. W ramach Let’s Fintech, bank wspólnie z młodymi firmami nawiązuje współpracę biznesową i wdraża nowe technologie, rozwija obszar otwartej bankowości oraz inwestuje w najbardziej obiecujące spółki technologiczne.

Spośród 350 dotychczasowych zgłoszeń, współpracę nawiązaliśmy z ponad 30 firmami. Już teraz dziewięć z nich może pochwalić się produkcyjnym wdrożeniem swoich rozwiązań.

Przykładem najnowszych wdrożeń jest rozwiązanie startupu Emplocity, wykorzystujące sztuczną inteligencję w procesach rekrutacyjnych. Bot podczas rozmowy z kandydatem zapyta o jego doświadczenie zawodowe, umiejętności, dyspozycyjność i oczekiwania finansowe, a następnie na tej podstawie stworzy profil kandydata.

Dzięki zastosowaniu rozwiązań z obszaru sztucznej inteligencji system samodzielnie dopasuje kandydata do otwartych procesów rekrutacyjnych.

Kolejnym przykładem jest e-Prawnik, czyli narzędzie opracowane przez startup TuPrawnik, które pozwala firmom na szybką, kompleksową i całkowicie zdalną konsultację prawną u jednego z wielu specjalistów.

Jest to kolejne po e-Księgowości, asystencie firmowym i e-Sklepie rozwiązanie, które będzie tworzyło kompleksowy ekosystem usług dodatkowych dla MSP.

Bank planuje wdrożenie kolejnych rozwiązań przy współpracy ze startupami z programu Let’s Fintech, zarówno dla klientów banku, jak i w celu optymalizacji procesów wewnętrznych.

PKO Bank Polski był też pierwszą instytucją finansową, która zainwestowała w startup fintechowy. ZenCard, o którym mowa, oferuje naszym klientom zaawansowane narzędzie i wsparcie przy konstruowaniu programów lojalnościowych.

Wraz z rozwojem naszego programu, rosną też nasze ambicje. Obecnie oprócz partnerów z rynku krajowego, aktywnie poszukujemy firm o charakterze międzynarodowym.

2. Jak wygląda droga do nawiązania współpracy z Let’s Fintech with PKO Bank Polski?

Istnieje kilka możliwości. Najszybszym jest wypełnienie formularza kontaktowego, który znajduje się na naszej stronie. Każde zgłoszenie dokładnie analizujemy, szukając możliwości zastosowania biznesowego dla przedstawionego rozwiązania. Aktywnie uczestniczymy też w wydarzeniach branżowych, gdzie można nas spotkać i bezpośrednio przedstawić swoje rozwiązanie.

Najbardziej podstawowym z modeli współpracy jest Proof of Concept, tzn., że jeśli pomysł wymaga biznesowej weryfikacji, analizujemy go poprzez testy na małą skalę. Działanie ma na celu weryfikację zaawansowania firmy od strony technologicznej i biznesowej.

W zależności od wyniku możemy przejść do następnego etapu tj. wdrożenia komercyjnego lub kontynuować prace nad rozwojem technologii.

PKO Bank Polski jako organizacja otwarta na innowacje posiada też infrastrukturę techniczną przystosowaną do rozwoju nowatorskich projektów.

Start-upy uczestniczące w akceleracji „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!” mają do dyspozycji sześć oddziałów laboratoryjnych, które pomogą w testowaniu nowych rozwiązań , infrastrukturę IT dopasowaną do swoich potrzeb, czy dostęp do grupy mentorów, którzy pomogą wypracować najlepszy model biznesu dla oferowanego przez firmę rozwiązania.

Innym modelem jest współpraca komercyjna, która obejmuje firmy, których poziom zaawansowania nie wymaga testów. Ostatnią z możliwości jest inwestycja kapitałowa, za którą odpowiada fundusz VC. Dysponując kwotą 200 mln złotych, aktywnie obserwuje on rynek nowych technologii – nie tylko bankowych.

3. Jakie rozwiązania wypracowane w ramach Let’s Fintech with PKO Bank Polski przyjęły się biznesowo i zostały uruchomione?

Oprócz kilku wcześniejszych przykładów jednym z największych wdrożeń było uruchomienie platformy umożliwiającej naszym klientom weryfikację autentyczności dokumentów bankowych w technologii blockchain.

Wraz z korespondencją elektroniczną z banku klienci otrzymują 64-znakowy unikalny identyfikator hash dokumentu oraz odnośnik do strony banku, gdzie bez logowania, w prosty sposób po wklejeniu identyfikatora hash lub po wgraniu wcześniej pobranego dokumentu otrzymają informację czy dokument jest autentyczny oraz kiedy po raz ostatni był modyfikowany.

Rozwiązanie zostało wypracowane wspólnie z Krajową Izbą Rozliczeniową, przy współpracy z polsko-brytyjską firmą Coinfirm.

Efektem jest największe pod względem skali zastosowanie technologii blockchain w bankowości w Europie.

Wdrożenie rozwiązania przyniosło też wymierne korzyści biznesowe dla banku – trafiło do 5 mln klientów i na pierwszej wysyłce nowych regulacji pozwoliło na zaoszczędzenie 8 mln złotych.