Po decyzji z 2019 roku o zamknięciu fabryki Opla w Gliwicach 30 listopada z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni samochód. Jednak fabryka ma przed sobą nową perspektywę w postaci produkcji elektrycznych aut dostawczych.
Jak relacjonuje Deutsche Welle, 177-tysięczne miasto na Śląsku od zawsze wiązało się z przemysłem. Fabryka General Motors w Gliwicach działała od 1998 roku. Produkowano tam Opla Astrę, a także takie modele jak Agila, Zafira i kabriolet Cascada na bazie Astry piątej generacji. Po 23 latach zdecydowano o jej zamknięciu ze względu na reorganizację firmy.
Zamknięcie tak dużego zakładu produkcyjnego mogłoby wywoływać obawy, jednak – informuje DW – już dziś znane są nowe plany dla gliwickiego zakładu.
Koncern Stellantis, do którego należy Opel, zamierza rozpocząć masową produkcję samochodów dostawczych w fabryce przy montowni Astry od kwietnia 2022 roku – pisze DW. Auta, które mają być tam produkowane to Opel Movano, Peugeot Boxer, Fiat Ducato i Citroen Jumper. Do kwietnia firma będzie testować systemy, działanie urządzeń oraz szybkość linii produkcyjnej.
Przyszłość fabryki w Gliwicach
“Na początku przyszłego roku obie działające w Gliwicach firmy – Opel Manufacturing Poland, produkująca Opla Astrę i przygotowująca do uruchomienia produkcji samochodów dostawczych PSA Manufacturing Poland – mają się połączyć, tworząc Stellantis Gliwice. Firma planuje zatrudnić 2500 osób, o 500 więcej niż obecne zatrudnienie Opel Manufacturing Poland i PSA Manufacturing Poland” – powiedział cytowany przez DW Andrzej Korpak, prezes Opel Manufacturing Poland.
Nowa produkcja to odpowiedź na trend wzrostu produkcji lekkich samochodów dostawczych. Ma też lepiej wpisywać się w założenia zielonej gospodarki. W fabryce produkowane mają być zwłaszcza elektryczne samochody dostawcze — do 2025 roku 70 proc. dostawczych aut ma być elektrycznych.
“Od wejścia Polski do UE w 2004 roku, kraj ten wyspecjalizował się w trzech segmentach przemysłu motoryzacyjnego: produkcji części i komponentów, autobusów (w szczególności elektrycznych) oraz lekkich samochodów dostawczych. Segmenty te przyciągnęły największą ilość bezpośrednich inwestycji zagranicznych” – powiedział też DW Łukasz Ambroziak, analityk w zespole handlu zagranicznego w Polskim Instytucie Ekonomicznym (PIE). Dodał, że z tego powodu nowa fabryka w Gliwicach wpisuje się w specjalizację tej branży w Polsce.
Sektor motoryzacyjny jest drugim najważniejszym sektorem przemysłowym w Polsce z 10,4 proc. udziałem w PKB.
Publiczny fundusz wyda prawie 2 mld zł na ładowarki do samochodów elektrycznych