Przewoźnik kolejowy PKP Intercity zapowiada zmianę podejścia do projektowania pociągów. Spółka zainwestuje w nowoczesne wagony i lokomotywy w ramach wartego 19 mld zł planu inwestycyjnego.
Pierwsze pociągi PKP Intercity, spółki utworzonej w ramach grupy PKP dokładnie 20 lat temu, wyruszyły na tory 1 września 2001 roku. Z oferty przewoźnika od tamtego dnia skorzystało ponad 550 mln osób.
20-lecie inwestycji PKP IC
Przez 20 lat PKP Intercity wydało na zakup i modernizację taboru oraz unowocześnienie zapleczy technicznych 8 mld zł brutto. Systematycznie zwiększała się również liczba podróżnych, korzystających z usług przewoźnika – w 2015 roku pociągi spółki przewiozły ponad 31 mln osób, a w 2019 roku blisko 49 mln.
„Jestem przekonany, że na miliardowego pasażera nie będziemy musieli czekać blisko 20 lat, ponieważ polska kolej przyspiesza, staje się coraz popularniejsza i tego miliardowego pasażera powitamy szybciej niż myślimy” – mówił podczas konferencji prasowej minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk.
Jak informuje PKP IC, wzrasta również zadowolenie pasażerów. Obecny wskaźnik satysfakcji wynosi 75 punktów procentowych (obliczany jako różnica między procentem pasażerów wskazujących najwyższe oceny a tymi wskazujące najniższe), podczas gdy podczas pierwszego badania w 2013 roku wyniósł 33 p.p. Zadowolenie z usług PKP Intercity wzrosło więc od tego czasu aż o 42 p.p.
„To dopiero początek zmian na lepsze, gdy uzmysłowimy sobie, że plany do 2030 roku zakładają inwestycje unowocześnienie taboru i rozwój siatki połączeń na poziomie 19 mld zł. Korzyści dla pasażerów będą oczywiste” – przekonywał Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
Nowoczesne pociągi na torach
PKP IC przygotowuje się do kolejnych przetargów taborowych, które zostaną ogłoszone w ramach wartego 19 mld zł planu inwestycyjnego.
Spółka zainwestuje w wagony, nowoczesne lokomotywy, elektryczne zespoły trakcyjne, a także piętrowe składy wagonowe typu push-pull. W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany.
Obecnie PKP Intercity ma zakontraktowane umowy na blisko 5,2 mld zł na tabor i infrastrukturę. W ostatnich latach, w ramach realizowanej strategii taborowej, spółka odebrała łącznie ponad 600 zmodernizowanych wagonów. W najbliższych miesiącach planuje zlecić modernizację kolejnych 321 wagonów.
PKP Intercity pracuje także nad nowym konceptem nowoczesnych wagonów, które w najbliższych latach pojawią się na torach. Pierwsze koncepty dotyczą piętrowych składów wagonowych typu push-pull wraz z lokomotywami wielosystemowymi, na zakup których PKP Intercity ogłosiło w lipcu br. postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego.
Przewoźnik planuje wzmocnić swoją flotę 38 składami wraz z 45 lokomotywami. To jeden z największych projektów taborowych, który spółka zamierza zrealizować w ramach zaktualizowanego, wartego 19 mld zł programu inwestycyjnego.
Pojazdy mają być dostosowane do prędkości 200 km/h i planowane są do obsługi połączeń międzyaglomeracyjnych, takich jak np. Warszawa – Łódź czy Kraków – Katowice. W każdym ze składów planowana jest przestrzeń dla osób z niepełnosprawnościami.
Przewoźnik deklaruje, że zależy mu na organizacji przestrzeni pociągu i dostosowaniu jej do potrzeb różnych grup klientów – w tym celu zleci badania dot. oczekiwań pasażerów.
Obecnie PKP Intercity oczekuje wniosków potencjalnych wykonawców o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Po ich weryfikacji, zostaną przeprowadzone dialogi z zakwalifikowanymi do udziału w postępowaniu wykonawcami.
Harmonogram zakłada zaproszenie do składania ofert w ostatnim kwartale 2021 roku. Rozstrzygnięcie postępowania wstępnie planowane jest na pierwszy kwartał przyszłego roku.
W planach kilkaset nowych wagonów
W ciągu kilku najbliższych lat flota PKP Intercity przejdzie wielkie zmiany. Poza zakupem składów typu push-pull przyczyni się do tego m.in. projekt, na który przetarg spółka planuje ogłosić w pierwszym kwartale 2022 roku. PKP Intercity zamierza kupić 300 wagonów z opcją na dodatkowe 150 pojazdów.
Zamówienie ma objąć zróżnicowane wagony – zarówno pierwszej jak i drugiej klasy, przedziałowe i bezprzedziałowe, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, dostosowane do przewozu rowerów, restauracyjne oraz dzienno-nocne, umożliwiające komfortowe podróże w nocy. Wagony będą projektowane już w oparciu o nowe podejście do designu.
Samoloty na tory: czy nocne pociągi zmienią to, jak podróżujemy po Polsce i Europie?