Rosja w środę wznowiła produkcję znanych z czasów radzieckich samochodów marki Moskwicz. Produkcja ruszyła w Moskwie, w zakładach należących wcześniej do francuskiego koncernu motoryzacyjnego Renault – poinformował Reuters.
Według agencji Renault za symbolicznego rubla sprzedał Rosji swoje moskiewskie zakłady, które zostały przemianowane na Moskiewską Fabrykę Samochodów Moskwicz.
W maju br. francuska firma za podobną cenę sprzedała Rosji swój większościowy pakiet akcji w spółce produkującej samochody Awtowaz. Zastrzegła sobie jednak możliwość odkupienia go w ciągu sześciu lat.
Zakłady Moskwicz powstały w 1930 roku i do 2001 roku produkowały pod tą marką samochody osobowe i wyścigowe. W 2006 roku zbankrutowały. Władze Moskwy znalazły wówczas inwestora – przejął je Renault, który produkował tam samochody Dacia Logan i sprzedawał je pod własną marką.
Przedstawiciele Renault zapowiedzieli w marcu, że zakończą produkcję w moskiewskiej fabryce z uwagi na rosnącą presję w obliczu napaści Rosji na Ukrainę. Ponad 400 firm wycofało się z Rosji od czasu rozpoczęcia przez nią wojny. Pozostawiły po sobie aktywa warte miliardy dolarów – podaje portal Euronews.
Koncerny wycofują się z Rosji?
Według analizy OCED Rosję opuściły do tej pory głównie firmy z Zachodu. Z rosyjskiego rynku zniknęło całkowicie 18 proc. firm amerykańskich i nieco ponad 17 proc. europejskich. Na ograniczenie działalności zdecydowało się dwie trzecie amerykańskich koncernów i prawie trzy czwarte europejskich. Pozostałe firmy nie wprowadziły zmian w swojej działalności w Rosji.
Zupełnie inaczej wygląda sytuacja przedsiębiorstw azjatyckich. Spośród nich żadna nie opuściła całkowicie rosyjskiego rynku. Natomiast nieco ponad połowa ograniczyła tam swoją działalność. Wciąż jednak aż 44 proc. koncernów z Azji nie zareagowało na trwającą wojnę.
Sprawdzając reakcje firm w podziale na sektory można zauważyć, że całkowite wycofanie się z Rosji ogłosił prawie co trzeci koncern energetyczny i co piąty koncern technologiczny lub przemysłowy. Jednocześnie mniej niż jedna dziesiąta instytucji finansowych i firm farmaceutycznych zdecydowało się na podobny krok. W tym sektorze co czwarta firma nie zmieniła swojej działalności. Jak wskazuje OCED, jest to więcej niż w innych sektorach.
Polecamy:
- Azjatyckie koncerny zostały w Rosji. Nie przyłączyły się do sankcji Zachodu
- Samochody drożeją i będą drożały. Wywiad z Jakubem Farysiem ze związku producentów aut
- Rosja cofa się w produkcji samochodów o ponad 40 lat