Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zamierza ogłosić przetargi o łącznej wartości ok. 28,6 mld zł w 2023 r., podała instytucja.
– Niemal 565 km – to łączna długość odcinków dróg, na jakie w przyszłym roku zamierzamy ogłosić przetargi. Ich łączna wartość to ok. 28,6 mld zł. Mamy zapewnione finansowanie na ich realizację. W ramach przyjętego przez Radę Ministrów 13 grudnia 2022 r. Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) ogłosimy przetargi na drogi o długości ok. 480 km. Z kolei w ramach Programu budowy 100 obwodnic będą to inwestycje o łącznej długości ok. 85 km – czytamy w komunikacie.
Polecamy: Tylko kilkadziesiąt kilometrów nowych autostrad. Które odcinki dróg będą ukończone w 2023 r.? [MAPA]
Wśród planowanych przetargów znajdą się m.in. zadania składające się na długie ciągi dróg szybkiego ruchu. To m.in. 114 km drogi ekspresowej S10, która połączy województwa zachodniopomorskie i wielkopolskie. Będzie to odcinek od Szczecina do Piły, z wyłączeniem funkcjonujących już fragmentów (Zdunowo – Stargard i obwodnica Wałcza).
Kolejny długi ciąg to 71 km drogi ekspresowej S74 w woj. świętokrzyskim, od granicy z woj. łódzkim do Mniowa oraz od Cedzyny do początku obwodnicy Opatowa. W woj. dolnośląskim ogłoszony zostanie przetarg na 64 km przedłużenia S8 od podwrocławskich Magnic do Barda. Dyrekcja rozpocznie także poszukiwanie wykonawców dla ok. 127 km drogi ekspresowej S11 w woj. zachodniopomorskim, wielkopolskim i opolskim, wymieniono.
– Planujemy ogłosić przetargi na odcinki dróg krajowych, które domkną realizowane obecnie obwodnice: Warzymic i Przecławia (woj. zachodniopomorskie), a także Poręby i Zawiercia (woj. śląskie). Będziemy kontynuować także realizację Programu budowy 100 obwodnic, ogłaszając przetargi na 12 zadań. Wśród nich są m.in. obwodnice Głogowa, Stargardu, Kołbaskowa czy II etap obwodnicy Sanoka – czytamy dalej.
Pełna lista ciągów dróg o łącznej długości ok. 565 km, na które GDDKiA jest gotowa ogłaszać postępowania przetargowe w 2023 roku jest następująca:
Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (480 km)
- S7 Czosnów – Kiełpin
- S8 Bardo – Wrocław (Magnice)
- S10 Szczecin – Piła
- S11 Bobolice – Szczecinek
- S11 Oborniki – Poznań Północ wraz z obwodnicą Obornik
- S11 Ostrów Wielkopolski – Kępno
- S11 Kępno – początek obwodnicy Olesna
- S12 gr. woj. łódzkiego i mazowieckiego – węzeł Wieniawa
- S19 Sokółka Północ – Dobrzyniewo
- S74 gr. woj. łódzkiego i świętokrzyskiego – Przełom/Mniów
- S74 Cedzyna – Łagów wraz z obwodnicą Łagowa
- S74 Łagów – Jałowęsy – początek obwodnicy Opatowa
- DK13 Siadło Górne – Szczecin Zachód (II etap obwodnicy Warzymic i Przecławia)
- DK22 obwodnice Kamienia Krajeńskiego i Sępólna Krajeńskiego
- DK78 Kromołów – Żerkowice (II etap obwodnicy Poręby i Zawiercia)
Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (85 km)
- DK8 obwodnica Białobrzegów
- DK12 obwodnica Głogowa
- DK12 obwodnica Srocka
- DK13 obwodnica Kołbaskowa
- DK20 obwodnica Stargardu
- DK22 obwodnica Rusinowa
- DK22 obwodnica Szwecji
- DK22 obwodnica Wałcza
- DK28 obwodnica Sanoka (II etap)
- DK29 obwodnica Krosna Odrzańskiego
- DK78 obwodnica Kroczyc
- DK78 obwodnica Pradeł
– Nasze plany na 2023 rok to nie tylko nowe odcinki dróg. Planujemy również przetargi obejmujące rozbudowę blisko 360 km istniejących dróg krajowych. Z kolei w ramach realizowanego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej planujemy ogłosić postępowania przetargowe na ponad 170 zdań na roboty zarówno w formule Buduj, jak i Projektuj i buduj. Będą to m.in. budowy chodników, ciągów pieszo-rowerowych czy doświetlenia przejść dla pieszych – napisano także w komunikacie.
GDDKiA deklaruje, że publikuje plany przetargowe już teraz, aby firmy budowlane z wyprzedzeniem mogły zaplanować kolejny sezon budowlany. Zarządy firm będą wiedziały, jak się przygotować, jak rozłożyć siły i jakie inwestycje poczynić, aby przygotować właściwie skalkulowane oferty w kolejnych postępowaniach GDDKiA. Ta przewidywalność i transparentność wpływają na stabilność branży budowlanej, podkreśliła Dyrekcja.
Rząd przyjął program budowy dróg. „Największy w historii Polski”