Dla rozwijania umiejętności na przyszłość najważniejsze nie są pieniądze, a stała ewaluacja swojej działalności – to jeden z wniosków, które nasuwają się po lekturze najnowszego raportu o edukacji Economist Intelligence Unit. Zawiera on ranking systemów edukacji, w którym Polska znalazła się na 27. miejscu.
Pierwsze miejsce rankingu Worldwide Educating For the Future Index [.pdf] w 2018 roku zajęła Finlandia, która zdobyła wysokie wyniki we wszystkich trzech analizowanych kategoriach – polityki edukacyjnej, warunków nauczania i warunków społeczno-ekonomicznych.
Zbliżony wynik miała będąca na drugim miejscu Szwajcaria. Kolejne miejsca zajęły Nowa Zelandia, Szwecja, Kanada, Holandia i Niemcy.
Jak podkreślają autorzy raportu, najwyższe miejsca są przewidywalnie zdominowane przez bogate gospodarki, chociaż jest kilka wyjątków systemów edukacyjnych z mniej zamożnych państw, które w pewnych dziedzinach radzą sobie w lepiej niż gospodarki wysoko rozwinięte.
Autorzy zauważają też, że wśród liderów w kwestii rozwijania umiejętności przyszłości nie ma żadnej z największych gospodarek świata, a do pierwszej dwudziestki załapały się tylko Stany Zjednoczone i Meksyk.
“To prawdopodobnie odzwierciedlenie trudności, z jakimi borykają się rządy tych państw przy wprowadzaniu jakichkolwiek zmian w bardzo dużych systemach edukacji, często – jak w przypadku USA – relatywnie zdecentralizowanych.”
Polska gorzej od średniej
Polska znalazła się w rankingu poniżej średniej. Wśród 50 analizowanych gospodarek zajęliśmy 27. miejsce – wyprzedziły nas bezpośrednio Rosja i Ghana. Oba kraje zdecydowanie wyprzedziły nas pod względem polityki edukacyjnej, ale za to Polska miała znacznie lepszy wynik, jeśli chodzi o warunki społeczno-ekonomiczne.
Jednym z głównych wniosków raportu jest to, że główną potrzebą edukacji zorientowanej na dawanie uczniom umiejętności na przyszłość jest adaptacja systemów szkolnictwa i nakierowanie ich na umiejętności rozwiązywania problemów, współpracy i kreatywności.
Co jeszcze jest ważne w kształceniu zorientowanym na przyszłość?
- Ciągła ewaluacja procesu i treści nauczania oraz dostosowywanie jej do szybko zmieniających się warunków na rynku pracy i w społeczeństwie.
- Nauczyciele muszą cały czas się dokształcać, żeby nadążać za zmianami – podobnie jak przedstawiciele wielu innych zawodów.
- Różnorodność i tolerancja powinny być uniwersalnie przyjętymi zasadami.
- Sztywne podejście do edukacji nie pasuje do nauczania przyszłościowego. Politycy i eksperci na całym świecie dochodzą do wniosku, że surowe, nastawione na egzaminy podejście do nauczania nie przynosi korzyści uczniom, odbijając się negatywnie również na ich rodzinach i całym społeczeństwie.
Raport Economist Intelligence Unit powstał na zamówienie Yidan Prize Foundation.
Poniżej pierwsza trzydziestka rankingu:
Jakość edukacji jest w pewnym stopniu powiązana z poziomem zarobków nauczycieli. Tu zobaczysz, jak wyglądają one w krajach OECD w porównaniu ze średnimi zarobkami osób po studiach.
Jeśli spodobał ci się ten artykuł, przeczytaj także o tym, dlaczego Polska – mimo dużego awansu – wciąż jest daleko w najnowszym rankingu World Happiness Report.