Rynek dóbr luksusowych kolejny raz wzrósł po rekordowym wzroście o 19 proc. w 2022 roku. W I kwartale 2023 r. zanotował wzrost o 9 – 11 proc. Jego wartość przekracza dziś 345 mld euro. Zwiększenie ruchu turystycznego i zniesienie restrykcji w Chinach daje nadzieję na dalszy wzrost rynku – wynika z raportu firmy doradczej Bain & Company.
Analitycy Bain & Company i mediolańskiej Fondazione Altagamma, monitorującej rynek luksusowej odzieży, biżuterii i kosmetyków, prognozują wzrost sprzedaży o 5 – 12 proc. do 360 – 380 mld euro w całym 2023 roku. Analitycy podtrzymali też wcześniejszą prognozę wartości rynku na poziomie 530 – 570 mld euro w 2030 roku, co oznacza ponad dwukrotny wzrost w ciągu tej dekady.
Wzrost w pierwszych miesiącach roku związany jest głównie ze stopniowym ograniczaniem inflacji, poprawą nastrojów konsumenckich w Europie, zniesieniem restrykcji covidowych w Chinach, a także rosnącym ruchem turystycznym w regionie Azji Południowo – Wschodniej i Japonii.
Czytaj także: Zrównoważona moda to fikcja. Przemysł odzieżowy truje coraz bardziej
Wszystko w rękach mieszkańców Chin
– Scenariusze dla rynku w 2023 roku zależą przede wszystkim od rozwoju sytuacji w Chinach. Zniesienie obostrzeń covidowych i ograniczeń dla podróżujących będzie miało ogromne znaczenie lokalnie – po długim okresie zakupowej posuchy, mieszkańcy Państwa Środka są gotowi na ‚luksusową wiosnę’ – powiedziała starsza menadżer w Bain & Company Katarzyna Wal, cytowana w komunikacie.
– Doprowadzi to do wzrostu sprzedaży również w Europie – tutejszy rynek dóbr luksusowych jest w dużej mierze zależny od turystów z Azji, którzy podczas wojaży zaopatrują się w towary topowych marek – dodała.
Z raportu wynika, że większa ostrożność w decyzjach zakupowych widoczna jest jednak w USA, gdzie z powodu obaw o rozwój sytuacji gospodarczej część klientów ogranicza wydatki na towary luksusowe lub dokonuje zakupów za granicą z powodu różnic w cenie.
Odzież i biżuteria notują największą sprzedaż
Niepewność otoczenia ekonomicznego przekłada się również na wybory konsumenckie. Klienci kupują mniej, ale wybierają produkty o większej wartości. Liderami wzrostów są marki z kategorii superluksusowych („uber – lux”). Najlepsze wyniki sprzedaży notują zegarki i biżuteria. Również torebki najbardziej znanych marek nieustająco postrzegane są jako dobra lokata kapitału.
Sprzedaż butów rośnie najszybciej w Azji, natomiast w sektorze beauty najszybciej rozwija się rynek perfum.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!
Sztuczna inteligencja otwiera nowe możliwości
Zdaniem analityków Bain & Company sztuczna inteligencja zmieni wszystkie etapy tworzenia i dystrybucji dóbr luksusowych, podobnie jak dzieje się to w innych dziedzinach gospodarki.
– Dobrą kondycję i nieustające dwucyfrowe wzrosty, osiągane mimo zawirowań ekonomicznych i geopolitycznych, producenci dóbr luksusowych zawdzięczają umiejętności dostosowania się do potrzeb i oczekiwań społecznych. Dzięki temu nie tylko poszerzają bazę klientów o niezwykle aktywnych i perspektywicznych klientów z młodszego pokolenia, ale też rozwijają się, integrując tradycyjne i online’owe kanały sprzedaży – podkreśla Wal.
Przykładem jest LVMH, który niedawno rozpoczął współpracę z Epic Games [twórca Fortnite – red.]. Tempo rozwoju tego rynku w przyszłości będzie zależało też od tego, jak marki zmierzą się z rosnącymi wymogami zrównoważonego rozwoju i wdrażaniem nowych rozwiązań technologicznych – podsumowano.
(Opracował: Filip Majewski)
Polecamy również:
- UOKiK nałożył ponad 2,1 mln zł kary na 3 firmy odzieżowe za fałszowanie składu produktów
- Sprzedaż detaliczna ostro hamuje. To zła prognoza dla PKB
- Uchodźcy z Ukrainy napędzają konsumpcję. Sprzedaż detaliczna rośnie w dużym tempie