W zeszłym roku 3 tys. sklepów – głównie małych – zlikwidowano, a kolejne 10 tys. zawiesiło działalność. W tym czasie duże sieci dyskontowe nadal się rozwijają.
Informuje o tym poniedziałkowa Rzeczpospolita. Z najnowszych danych wywiadowni Dun&Bradstreet wynika, że w 2023 roku liczba sklepów w Polsce wynosi poniżej 370 tys.
– Kurczy się większość sektorów rynku, wzrost widać natomiast w przypadku np. placówek z wyrobami medycznymi, tytoniem czy odzieżą – podaje dziennik.
Zmniejsza się liczba sklepów spożywczych, choć to one dominują pod względem liczby placówek. Ofiarą są małe, niezależne sklepy, bo sieci handlowe, mimo spadku optymizmu konsumentów i ograniczania wydatków wciąż się rozwijają. Sieć Żabka w zeszłym roku otworzyła ponad 1 tys. sklepów, a łączna liczba przekroczyła 10 tys. Firma deklaruje, że nie będzie zwalniać tempa.
Dyskonty nadal inwestują w rozwój w Polsce, jak choćby Lidl, który ma ponad 550 sklepów i otwiera kilkadziesiąt nowych placówek co roku. Portugalska grupa Jeronimo Martins, właściciel Biedronki, w Polsce zwiększyła sprzedaż liczoną w euro o ponad 22 proc.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter! Obserwuj nas też w Wiadomościach Google.
Nastroje konsumentów będą zależne od wahań cen, dochodów gospodarstw i wzrostu gospodarczego, podaje gazeta. Sklepy z sektora dyskontowego konkurują z mniejszymi placówkami głównie ceną, co jest kluczowe dla dynamiki sprzedaży.
Ale nawet przed wielkimi sieciami stoją wyzwania, a największe z nich to wzrost kosztów działalności, których efektem są wyższe ceny. Te z kolei, zdaniem ekspertów, wciąż są zbyt wysokie względem dochodów i stanowią poważny problem dla budżetów wielu rodzin – zwraca uwagę Rzeczpospolita.
– Relacja pomiędzy dochodami klientów a cenami w sklepach sprawia, że ich siła nabywcza maleje, co pociąga za sobą spadek ogólnego poziomu dobrobytu – mówi dr Robert Orpych z Uniwersytetu WSB Merito, cytowany w artykule.
Czytaj także:
- Polacy lubią zakupy w sieci. Liczba sklepów internetowych stale rośnie
- Nie tylko Huti, czyli piraci XXI wieku. Ataki na morzach to zagrożenie dla światowego handlu
- Nie tylko zboże. Ukraina eksportuje miliony ton towarów przez Morze Czarne
- Ceny biletów lotniczych: czego się spodziewać w 2024 roku? Eksperci mają dobre informacje