Premier Donald Tusk przedstawił nowy plan na realizację Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zakłada on, że między Warszawą i największymi miastami powstaną koleje dużych prędkości. Do tego budowie nowego lotniska centralnego towarzyszyć ma rozwój lotnisk regionalnych. A do 2032 roku Polskie Linie Lotnicze LOT mają zwiększyć flotę do 135 samolotów.
Donald Tusk ogłosił zmiany w projekcie inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Największe dotyczą tzw. komponentu kolejowego. Ale z wypowiedzi premiera wynika również, że w części lotniskowej będą istotne zmiany. Co prawda powstanie lotnisko w Baranowie, czyli tam, gdzie miał powstać CPK, ale większy nacisk rząd chce położyć na rozwój lotnisk lokalnych.
A ile to wszystko będzie kosztowało? Część lotniskowa do 2032 r. ma pochłonąć 42,7 mld zł. Komponent kolejowy, a właściwie sam projekt Y (o którym za chwilę), który zakłada wybudowanie 480 km linii z Warszawy przez Łódź do Poznania i do Wrocławia, to wydatki na poziomie 80 mld zł. W sumie całość ma kosztować 131 mld zł.
Projekt Y zamiast szprych
W części kolejowej rząd chce postawić na tzw. projekt Y, czyli połączenia Warszawy z największymi miastami kolejami dużych prędkości.
– Mówimy tutaj o projekcie kolei dużych prędkości, która połączy Warszawę, Łódź i okolice Sieradza rozwidleniem na Poznań i Wrocław. To będzie projekt, który możemy nazwać projektem 100 minut. Zacznie się od Y, ale będzie dotyczyć także innych dużych miast w Polsce. 100 minut, ponieważ mniej więcej tyle będzie trwała podróż z Warszawy do Katowic, Krakowa, Wrocławia, Poznania, Gdańska – mówil Tusk na konferencji prasowej.
– Sieć kolejowa, którą proponujemy i którą już rozpoczęliśmy, jest już w fazie projektów i przygotowań finansowania. To będą koleje łączące polskie miasta ze stolicą, a także między największymi miastami w Polsce. Powstanie relatywnie gęsta sieć, która będzie obsługiwać realne potoki pasażerów, a nie ideologiczne wymysły – stwierdził premier.
Rozwój lotnisk regionalnych
Premier Tusk zapowiedział, że rząd będzie wspierać rozwój lotnisk regionalnych. To również odejście od głównego założenia projektu CPK, który zakładał powstanie jednego centralnego portu lotniczego dla kraju.
Będziemy nadal dbali o racjonalną sieć lotnisk regionalnych, a do tego oczywiście dochodzi szybka rozbudowa i modernizacja Modlina. To będzie lotnisko dla transportu niskokosztowego, dla tanich linii lotniczych, popularnych także w Polsce. Temu będzie towarzyszyło dokończenie inwestycji drogowej i włączenie tego fragmentu S7, aby połączenie między Modlinem a Warszawą i centrum Warszawy było jak najbardziej dogodne dla ruchu samochodowego. Będziemy też łączyć Dworzec Centralny z lotniskiem w Modlinie linią kolejową – mówił Tusk w czasie konferencji prasowej.
Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.
Premier podkreślił jednocześnie, że powstanie nowe lotnisko w Baranowie, które, jak mówił, będzie najnowocześniejszym lotniskiem w Europie.
– Już nasi poprzednicy, w ramach jakiegoś trzeźwienia, doszli do wniosku, że realna liczba pasażerów w Baranowie to 34 miliony. Takie nowoczesne lotnisko na tę skalę zbudujemy – powiedział szef rządu.
– Będzie ono oczywiście połączone nie tylko koleją dużych prędkości, która będzie łączyła między innymi Łódź i Warszawę, ale też podjęliśmy decyzję o rozbudowie autostrady nie tylko między Warszawą a lotniskiem centralnym, ale na dłuższym odcinku między Warszawą a Łodzią. Powstanie trzeci i czwarty pas autostrady, te decyzje także już podjęliśmy – dodał premier.
Pierwsze samoloty mają lądować w Baranowie w 2032 roku.
PLL LOT z większą flotą
Zmiany mają też dotyczyć Polskich Linii Lotniczych LOT.
– Bardzo mi zależy, aby doświadczeni menedżerowie pomogli w tym ambitnym projekcie, aby LOT stał się jedną z największych linii lotniczych. Oczywiście, największych gigantów lotniczych nie dogonimy, ale możemy realistycznie myśleć o tym, że LOT stanie się firmą podobną do Lufthansy. To oznacza konieczność uzupełnienia floty do ponad 130 samolotów – powiedział Donald Tusk.
Do 2032 roku LOT ma mieć 135 samolotów, z czego około 31 samolotów szerokokadłubowych.
To też może Cię zainteresować:
- Ważą się losy Centralnego Portu Komunikacyjnego. 5 faktów na temat CPK, które warto znać
- Centralny Port Komunikacyjny. Kim jest potencjalny inwestor strategiczny projektu?
- Jeśli nie Centralny Port Komunikacyjny, to co? Czyli plusy i minusy koncepcji duoportu
- Matysiak: Na transport trzeba spojrzeć z perspektywy małych miast. Tam auto to konieczność [WYWIAD]