W ciągu najbliższych czterech lat wartość rynku karmy i akcesoriów dla zwierząt domowych w Polsce wzrośnie o jedną trzecią, osiągając niemal 13 mld zł w 2029 roku – wynika z analiz OC&C Strategy Consultants. Wzrosty w kategorii produktów dla zwierząt napędza rosnąca liczba psów i kotów oraz coraz większa gotowość opiekunów do kupowania produktów premium.
Coraz więcej zwierząt w polskich domach
Z danych OC&C wynika, że w ostatnich pięciu latach rynek produktów dla zwierząt w Polsce rósł średnio o 14 proc. rocznie i w 2025 roku osiągnie wartość 9,6 mld zł. Pandemia przyczyniła się do wzrostu liczby zwierząt domowych, a inflacja zwiększyła wartość sprzedaży.
W polskich domach żyje dziś ponad 8,4 mln psów i 7,5 mln kotów, czyli o ponad 1,8 mln więcej niż w 2019 roku.
– Rynek rośnie nie tylko pod względem ilości sprzedanych produktów, ale także ich wartości. Pokolenie 30- i 40-latków jest coraz bardziej świadome wpływu wysokiej jakości karmy na zdrowie pupili. Na rynku pojawia się też wiele nowych produktów, jak na przykład suplementy dla zwierząt – mówi Bartek Krawczyk, partner w OC&C Strategy Consultants.
Zwierzęta priorytetem dla konsumentów
Badanie OC&C pokazuje, że wydatki na zwierzęta są jedną z kategorii najmniej podatnych na oszczędności. Tylko 7 proc. badanych planuje ograniczyć wydatki na karmę i akcesoria. Natomiast 28 proc. chce mniej wydawać na restauracje, a 22 proc. na ubrania. Co więcej, niemal dwóch na pięciu respondentów zamierza zwiększyć wydatki na produkty dla pupili.
– Zwierzęta są traktowane priorytetowo. Nawet jeśli konsumenci muszą zrezygnować z części wydatków, to oszczędności szukają gdzieś indziej. Wiele osób jest bardzo mocno przywiązanych do swoich pupili i inwestuje w ich zdrowie oraz samopoczucie – mówi Adam Gajewicz, manager w OC&C Strategy Consultants.
Polska liderem zakupów online
Polska należy do europejskich liderów sprzedaży produktów dla zwierząt przez internet – niemal 30 proc. takich zakupów odbywa się online. Większy udział e-commerce notuje tylko Wielka Brytania (35 proc.). W Niemczech i Czechach wskaźnik ten nie przekracza 20 proc., a na Węgrzech i we Włoszech wynosi odpowiednio 6 i 13 proc.
Roczne wydatki na produkty dla zwierząt wynoszą w Polsce średnio 57 euro na osobę. To około połowa tego, co w Wielkiej Brytanii czy Francji. Wyższe wydatki odnotowano w Czechach (69 euro) i Rumunii (59 euro), co pokazuje, że krajowy rynek ma wciąż duży potencjał wzrostu.
Segment premium napędza rynek
Według ekspertów OC&C najszybciej rozwija się segment premium – sprzedaż droższych produktów rośnie znacznie szybciej niż wolumen. Co więcej, konsumenci coraz częściej szukają produktów naturalnych, zdrowotnych i lepiej dopasowanych do potrzeb podopiecznych.
Szybki wzrost segmentu premium nie oznacza jednak spadków sprzedaży w segmencie ekonomicznym. W ostatnich latach rosła zarówno sprzedaż droższych produktów, jak i tańszych marek własnych. To stawia przed producentami wyzwanie właściwego pozycjonowania oferty, by utrzymać klientów i marże.
Jak dodaje Adam Gajewicz, walka na rynku staje się coraz bardziej zacięta. Szczególnie jest to widoczne między największymi markami należącymi do międzynarodowych koncernów a nowymi brandami oferującymi naturalne składy.
– Pojawiają się też nowe modele sprzedaży, takie jak subskrypcje na karmę, które producenci oferują bezpośrednio klientom. Pozwala im to nie tylko stabilizować przychody, ale również pogłębiać lojalność właścicieli zwierząt wobec marki – dodaje Gajewicz.
Przeczytaj także:
- Zwierzęta lepsze niż ludzie? Opiekunowie psów i kotów wolą pupila od partnera w sytuacjach stresowych
- 1 na 10 przewoźników dostaje płatności w terminie. Reszta walczy o płynność
- Bańka AI warta 5 bilionów dolarów. Inwestorzy mogą się boleśnie zderzyć z rzeczywistością
- Import równoległy leków to miliardowe oszczędności. Potrzebne uproszczenie przepisów