Za mało ładowarek do samochodów – to jeden z powodów, dla których ludzie są niechętni pojazdom elektrycznym. A co jeśli ładowarką, na dodatek bezprzewodową, byłaby sama jezdnia? Pilotażowe zastosowanie takiego rozwiązania już jest testowane w niektórych krajach europejskich.
O nowym pomyśle pisze portal telewizji CNBC.
– Obecnie na całym świecie pojawiają się projekty dróg elektrycznych jako potencjalne rozwiązanie uzupełniające ładowanie stacjonarne. I umożliwiające kierowcom pojazdów elektrycznych bezprzewodowe ładowanie samochodów podczas jazdy – pisze we wtorek CNBC.
W ten sposób mogłyby się ładować pojazdy elektryczne bez względu na ich kształt czy wagę. Zarówno samochody osobowe i motocykle, jak i autobusy czy ciężarówki. Jak dodaje Stefan Tongur, wiceprezes ds. rozwoju biznesu w USA w firmie Electreon, cytowany przez CNBC, może się to dziać i w czasie jazdy, i podczas postoju.
Firma Electreon z siedzibą w Izraelu dostarcza bezprzewodowe ładowanie pojazdów elektrycznych. Realizuje wiele projektów pilotażowych i case studies m.in. w Szwecji, Norwegii i we Włoszech.
Jeden z projektów w Szwecji to droga Smartroad Gotland, łączącą miasto Visby i pobliskie lotnisko. Na długości 1,6 km elektryczne samochody ciężarowe i autobusy mogą bezprzewodowo podładować swoje akumulatory bez postojów na dostarczenie energii. Projekt finansowała Szwedzka Administracja Transportu.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter! Obserwuj nas też w Wiadomościach Google.
Również w Detroit w Stanach Zjednoczonych Electreon w ciągu najbliższego roku zbuduje elektryczną jezdnię.
– Drogi elektryczne mogą okazać się najbardziej przydatne dla transportu publicznego i pojazdów flotowych, które często jeżdżą po tych samych powtarzalnych trasach. Na przykład bezprzewodowe drogi ładowania na przystankach autobusowych mogłyby zapewnić autobusowi wystarczającą ilość energii na cały dzień – zwraca uwagę CNBC.
Oczywiście nie wszystkie drogi będą zelektryfikowane. Jednak może się przydać na obszarach wiejskich lub tam, gdzie nie można postawić stacji ładowania.
Czytaj także:
- Eksperci: Za kilka lat zacznie brakować litu. To zmieni rynek samochodów elektrycznych
- Polskie ciężarówki podbiły Europę. Jesteśmy liderem w transporcie drogowym towarów
- Obowiązkowe ubezpieczenie OC dla hulajnóg elektrycznych? Czeski rząd ma taki plan
- Lekceważą ekologię i tracą. Co piąta firma w Polsce nic nie robi, by lepiej chronić środowisko