Nie ma żadnych ekspertyz, które podważałyby budowę CPK, ocenia wiceprzewodnicząca sejmowej Komisji Infrastruktury Paulina Matysiak. To reakcja na odpowiedzi, jakich udzielili w ostatnich dniach przedstawiciele rządu posłom na pytania w tej sprawie. O ekspertyzach podających w wątpliwość sens inwestycji mówił premier Donald Tusk.
W połowie lutego podczas Rady Gabinetowej, zwołanej przez prezydenta Andrzeja Dudę, dyskutowano o zasadności budowy m.in. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ta kluczowa dla rozwoju infrastrukturalnego Polski inwestycja i postępy nad jej realizacją, zostały jednak gorzko podsumowane przez premiera, Donalda Tuska.
– Wszystkie dotychczasowe ekspertyzy stawiają pod znakiem zapytania całą inwestycję. (…) Projekt terminala lotniskowego nie jest jeszcze gotowy. Kolejne szczegóły są jeszcze bardziej gorszące – mówił, a jego wypowiedź odbiła się w mediach szerokim echem.
Wszyscy pytają o ekspertyzy
O ekspertyzy, na które powoływał się Donald Tusk, spytali rząd posłowie. Najpierw interpelację w tej sprawie złożyła posłanka Razem i wiceprzewodnicząca komisji infrastruktury, Paulina Matysiak. Także politycy Prawa i Sprawiedliwości, Piotr Müller i Krzysztof Kubów, wysłali swoje zapytanie. O nieznanych ekspertyzach chciał się również dowiedzieć serwis fact-checkingowy Demagog. Zwrócił się więc z prośbą do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów o ich udostępnienie.
Odpowiedzi przyszły w ostatnich dniach. Pełnomocnik ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, Maciej Lasek, wbrew wcześniejszym zapowiedziom premiera Donalda Tuska, nie był w stanie wskazać ekspertyz, mówiących o braku zasadności powstania megalotniska. Tak wynika z jego odpowiedzi na poselską zapytanie, skierowane przez posłów PiS.
Lasek informuje w niej, że wszystkie „raporty i ekspertyzy” dostępne są na stronie spółki CPK. Tym samym nie podaje więc informacji o żadnych nieznanych dotąd ekspertyzach, negatywnie opiniujących budowę inwestycji.
Posłankę Matysiak natomiast Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej skierowało do strony internetowej z aktami prawnymi dot. CPK.
Z kolei w odpowiedzi dla serwisu Demagog, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów „nie wskazała ekspertyz, na które powoływał się premier oraz wyjaśniła, że nie posiada utrwalonych na nośniku ekspertyz ani informacji publicznej w zakresie objętym wnioskiem”. Następnie Maciej Lasek wyjaśnił, że „dane dotyczące inwestycji będą dopiero poddane audytowi”.
– Wniosek: nie ma żadnych ekspertyz, które podważałyby budowę CPK – skomentowała w mediach społecznościowych autorka pierwszej wysłanej interpelacji, Paulina Matysiak.
Pamiętacie wypowiedź premiera Tuska o tajemniczych ekspertyzach na temat CPK podczas Rady Gabinetowej?
No to jest już oficjalna odpowiedź na moją interpelację.
Co ciekawe – Kancelaria @PremierRP odpowiedziała inaczej @DemagogPL, niż @MFIPR_GOV_PL mnie xD
Kancelaria Prezesa… pic.twitter.com/PCBxM3JgAS
— Paulina Matysiak 🇵🇱🇺🇦 (@PolaMatysiak) March 12, 2024
– Wygląda na to, że minister Maciej Lasek urządza po prostu audytowy teatr. W czyim interesie? Na pewno nie Polski – skomentował z kolei na swoim Twitterze Piotr Muller.
❗KONIECZNIE PODAJCIE TO DALEJ❗
⚠️EKSPRTYZ, KTÓRE MIAŁYBY PODWAŻAĆ SENS BUDOWY #CPK PO PROSTU NIE MA ⚠️
Podczas Rady Gabinetowej premier @donaldtusk mówiąc o #CPK stwierdził, że "wszystkie dotychczasowe ekspertyzy, z jakimi mieliśmy okazję się zapoznać, stawiają pod znakiem… pic.twitter.com/J1mkxCns2P
— Piotr Müller (@PiotrMuller) March 13, 2024
W CPK trwa audyt
Tymczasem w spółce CPK trwa audyt, mający za zadanie zweryfikować dotychczasowe postępy w zakresie realizacji inwestycji. Ma potrwać trzy miesiące. Jak dotąd jednak spółka unieważniła trzy z ośmiu przetargów na realizację audytu.
Kolejny unieważniony przetarg oraz fakt, że czuwający nad inwestycją Maciej Lasek od początku nie był jej przychylny i nadal dość oszczędnie wypowiada się o procesie audytu, budzi szereg wątpliwości. Narracja coraz częściej przechyla się na stronę, czy projekt CPK w ogóle będzie kontynuowany. Ale jeśli rząd Donalda Tuska zdecyduje się jednak go realizować – najprawdopodobniej o pierwotnym terminie otwarcia lotniska, czyli 2028 roku, już teraz możemy zapomnieć.
Czytaj także:
- Audyt opóźniony, CPK nadal w zawieszeniu. Sztandarowa inwestycja PiS ugrzęzła w procedurach
- Co dalej z CPK? Maciej Lasek w Sejmie: Audyt jest po to, żeby naprawić projekt
- Matysiak: Na transport trzeba spojrzeć z perspektywy małych miast. Tam auto to konieczność [WYWIAD]
- Projekt CPK to nie powinien być cep na przeciwników politycznych. Wywiad z Maciejem Wilkiem
Bardzo dobrze, że publikujecie takie artykuły. Trzeba wszystko uczuciwie analizować. Nie możemy odrzucać inwestycji infrastrukturalnych tylko dlatego, że były prowadzone przez poprzednią opcję polityczną.