Nieco ponad połowa osób w wieku 18-24 lata wskazuje umiejętności miękkie jako kluczowe dla ich przyszłej kariery, wynika z najnowszego badania Pracuj.pl.
– Tradycyjne podejście do budowania kariery opierało się na formalnym wykształceniu oraz specjalistycznej wiedzy. Dyplom renomowanej uczelni i doświadczenie w konkretnej branży przez lata były synonimem zawodowego sukcesu. Jednak wraz z rozwojem technologii i przyspieszającym tempem zmian rynkowych, młodzi pracownicy zaczynają inaczej postrzegać swoje kompetencje – przekonują autorzy badania.
Umiejętności miękkie kluczowym atutem
Według nich, młode pokolenie doskonale zdaje sobie sprawę, że kompetencje techniczne mogą szybko się dezaktualizować, a zdolności interpersonalne pozostają uniwersalne. I dlatego umiejętności miękkie – takie jak empatia, komunikatywność czy umiejętność pracy zespołowej – są oceniane jako najważniejsze w budowaniu kariery zdaniem ponad połowy najmłodszych pracowników (54 proc.). Dla porównania – 37 proc. uważa, że najważniejsze są umiejętności specjalistyczne związane z branżą.
– Pracodawcy coraz częściej doceniają kandydatów, którzy potrafią myśleć krytycznie, podejmować inicjatywę i efektywnie komunikować się w zróżnicowanych zespołach – zwłaszcza, że to wcale nie są umiejętności powszechne – mówi Jolanta Lewandowska-Bitkowska, ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju pracowników w Pracuj.pl.
– Właśnie dlatego młodzi pracownicy coraz częściej traktują umiejętności miękkie jako kluczowy atut, pozwalający im nie tylko odnaleźć się w różnych rolach zawodowych, ale także skuteczniej zarządzać swoją karierą w dłuższej perspektywie – dodaje.
Jednocześnie badanie pokazało, że młodzi pracownicy wyraźnie częściej niż starsze pokolenia wskazują znajomość języków obcych jako kluczowy czynnik wpływający na ich przyszłą karierę. Aż 35 proc. osób w wieku 18-24 lata uważa tę kompetencję za niezbędną, podczas gdy wśród osób w wieku 55-65 lat ten odsetek wynosi zaledwie 19 proc. W ocenie Pracuj.pl, wskazuje to na rosnące znaczenie globalizacji oraz międzynarodowych możliwości rozwoju zawodowego dla młodszych generacji.
Wykształcenie na dalszym planie
Natomiast wykształcenie kierunkowe jest istotne zaledwie dla 32 proc. badanych Zetek. A 30 proc. młodych respondentów wskazuje, że kluczowe mogą okazać się kompetencje cyfrowe.
– Młodsze pokolenie dostrzega również większą wartość w umiejętności autoprezentacji. Podczas gdy niemal 1/5 najmłodszych pracowników uważa ją za istotną, w grupie najstarszych ten odsetek spada do zaledwie 11 proc. Może to wynikać z faktu, że dla młodych budowanie marki osobistej i skuteczne prezentowanie siebie w środowisku zawodowym ma coraz większe znaczenie – zarówno w kontekście poszukiwania pracy, jak i budowania sieci kontaktów zawodowych – podsumowuje Pracuj.pl.
Polecamy też:
- Pokolenie Z zatrzyma patodeweloperkę? „Mają inne potrzeby” [WIDEO]
- Pokolenie Zet i Silversi wzajemnie się potrzebują. Choć niekoniecznie rozumieją
- Pokolenie Z może nie potrzebować kredytów hipotecznych. Nieoczywiste skutki starzenia się społeczeństw
- Pokolenie Z coraz więcej czasu spędza przy telefonie. Jedna aplikacja dominuje