Aż 70 proc. przedstawicieli generacji Zet podczas pracy miało styczność z tzw. Silversami (osobami po 50. roku życia). Badanie zrealizowane przez Minds&Roses dla OLX pokazuje, że Zetki narzekają na trudne nawyki starszych osób. Doceniają jednak ich doświadczenie, przekładające się na efektywność w pracy.
Przedstawiciele obu pokoleń przyznają, że ich relacje są na początku drogi. Na poziomie zawodowym dopiero się poznają. Młodsze pokolenie w relacjach zachowuje zachowawcze podejście.
Łukasz Borowicz, rzecznik OLX Praca twierdzi, że co trzeci aktywny zawodowo przedstawiciel generacji Zet nie miał do czynienia z Silversami na swojej profesjonalnej ścieżce. Zdarza się też, że starsi są postrzegani przez młodszych przez pryzmat stereotypów.
Czytaj także: Pracodawcy nie chcą zatrudniać osób po pięćdziesiątce. I sami sobie robią krzywdę
Trzech na czterech Silversów zapytanych o to, czy ich sytuacja na rynku pracy jest gorsza od młodszych pokoleń, bardzo wyraźnie to potwierdziło. Dostrzegają problem w znalezieniu pracy przez generację 50+ i za główną przyczynę wskazują wyraźną preferencję pracodawców do zatrudniania osób młodszych.
Z badania „Ageizm w Polsce” zrealizowanego przez Polski Instytut Ekonomiczny, wynika, że doświadczonym pracownikom proces znalezienia zatrudnienia zajmuje średnio o pół roku dłużej. Również dziewięć na dziesięć CV pozostaje bez odpowiedzi.
Co cenią w Silversach Zetki?
Mimo stereotypowego postrzegania w społeczeństwie Silversów, 60 proc. przedstawicieli generacji młodszych wierzy, że są oni potrzebni na rynku. Prawie połowa młodych pracowników utrzymuje, że zatrudniający powinni w większym stopniu przykładać wagę co rekrutowania osób 50+, ponieważ osoby te wprowadzają potrzebną w firmie różnorodność.
W wynikach badania przeprowadzonego na zlecenie OLX widać, że pokolenie Zet ceni w starszych pracownikach właśnie doświadczenie, które przekłada się na efektywność pracy. Odpowiedziało tak blisko 50 proc. badanych. Na drugim miejscu w cenionych cechach jest lojalność wobec pracodawcy (44 proc.), sumienność (44 proc.), zaangażowanie (40 proc). Blisko 40 proc. (39 proc.) odpowiedzi wskazują na stabilność i przewidywalność jako cechy pozytywne.
Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami, subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.
Czego natomiast młodsi nie lubią w starszych? Przede wszystkim trudnych do zmiany nawyków. Tutaj odsetek odpowiedzi wyniósł 53 proc. Na drugim i trzecim miejscu kolejno pojawiły się niskie kompetencje technologiczne (40 proc.), a także niskie kompetencje językowe (39 proc).
Eliminowanie stereotypów i promowanie różnorodności pokoleniowej to klucz do budowania silniejszych zespołów.
Polecamy:
- Polska wyróżnia się w UE. Pensja minimalna rośnie najszybciej, ale nie jest najwyższa
- Odzyskiwanie należności: usługi i budownictwo mają z tym największy problem. Jest najnowsze badanie
- Polakom nie grożą masowe zwolnienia. Większość firm nie zredukuje etatów
- Roszczeniowi i nielojalni? Pracownicy z pokolenia Z korzystają z tego, że rynek pracy im sprzyja