Od 4 do 30 czerwca małe i średnie firmy będą mogły składać wnioski w konkursie „100 najlepszych projektów na zwiększenie poziomu cyfryzacji w firmie”, organizowanego przez Polską Agencję Rozwoju i Przedsiębiorczości. W puli nagród 2 mln zł z funduszy europejskich.
Poprzez organizację konkursu PARP oraz patronujące mu ministerstwa cyfryzacji oraz rozwoju zamierzają propagować potrzebę i zalety cyfryzacji w biznesie. Epidemia spowodowała, że temat rozwiązań wspomagających m.in. pracę zdalną, automatyzację procesów produkcyjnych czy cyberbezpieczeństwo stał się jeszcze bardziej istotny niż dotychczas.
Dlatego PARP – aby podkreślić uniwersalność innowacyjnych rozwiązań zwiększających poziom cyfryzacji w przedsiębiorstwach – postanowiła nagrodzić aż sto najlepszych projektów nagrodami finansowymi w wysokości 20 tys. zł każda.
W puli konkursu znajdują się więc 2 mln zł. Konkurs jest finansowany ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
„Od kilku lat polska gospodarka podlegała stopniowej cyfryzacji. Już przed epidemią koronawirusa zakładaliśmy, że do 2025 roku ponad 12 proc. PKB Polski będzie pochodziło z usług cyfrowych. Epidemia, z którą od kilku miesięcy się mierzymy, z pewnością tylko przyspieszy ten proces w usługach i sprzedaży, wpłynie też na zmiany w handlu i transporcie. W najbliższej przyszłości na popularności zyska również model pracy zdalnej. Jestem przekonana, że zadziała tu pozytywny efekt kuli śnieżnej. Skorzystają na nim polskie firmy, a w konsekwencji cała nasza gospodarka” – mówi Jadwiga Emilewicz, wicepremier, minister rozwoju.
Minister cyfryzacji Marek Zagórski zwraca uwagę, że w krótkim czasie podniosły się kompetencje cyfrowe klientów. Zaczęli oni korzystać z narzędzi, które wcześniej dla wielu z nich wydawały się niedostępne lub niepotrzebne. Jeśli biznes zechce teraz wykorzystywać cyfrowe narzędzia dla nawiązania czy utrzymania relacji z klientem, to „po drugiej stronie”.
Konkurs skierowany jest do przedsiębiorców prowadzących działalność w Polsce, których projekty zostały zrealizowane lub rozpoczęte nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku konkursowego albo są planowane do wdrożenia w terminie maksymalnie 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku konkursowego.
Projekty muszą wpisywać się w co najmniej jeden z poniższych obszarów:
– automatyzacja procesów w firmie;
– praca zdalna;
– wykorzystywanie rozwiązań chmurowych;
– wykorzystanie sztucznej inteligencji;
– cyberbezpieczeństwo;
– e-commerce (handel prowadzony za pośrednictwem internetu);
– obsługa klienta przez internet;
– zarządzanie zasobami firmy z wykorzystaniem rozwiązań informatycznych;
– analityka biznesowa (business intelligence, w tym wykorzystanie dużych zbiorów danych/big data);
– marketing internetowy;
– wykorzystanie technologii mobilnych.
„Liczymy, że obok wsparcia firm środkami unijnymi, konkurs będzie również sprzyjał upowszechnieniu rozwiązań i dobrych praktyk usprawniających ich działalność, tak aby w zmieniających się uwarunkowaniach rynkowych mogły stawić czoła nowym wyzwaniom, włączając w to trendy technologiczne, społeczne, a także nieprzewidywane sytuacje jak pandemia COVID-19” – mówi Małgorzata Oleszczuk, prezes PARP.
Po zakończeniu realizacji projektów przez laureatów PARP opublikuje zbiór dobrych praktyk zaczerpniętych z projektów nagrodzonych w konkursie.
Patronami konkursu są Ministerstwo Rozwoju oraz Ministerstwo Cyfryzacji.
Czytaj też:
Alma Mater Digital: Jak wyzwolić cyfrowy gen nauki w Polsce? [RAPORT 300RESEARCH]