Port w Świnoujściu będzie wykorzystywany do budowy jednej z pierwszych farm wiatrowych na polskich wodach Bałtyku. Wcześniej Szczecinie zostanie uruchomiona fabryka elementów morskich turbin wiatrowych
Umowę w sprawie wykorzystania portu podpisali dziś w Świnoujściu przedstawiciele Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz PKN Orlen.
Zgodnie z podpisanym kontraktem port w Świnoujściu będzie wykorzystywany do transportu elementów farmy od 2025 r. Fabryka części turbin w Szczecinie stanie zaś w 2024 r.
Gdzie będzie farma wiatrowa Baltic Power?
PKN Orlen realizuje wspólnie z Northland Power projekt morskiej farmy wiatrowej Baltic Power. Zostanie ona uruchomiona w 2026 r. na północ od Choczewa i Łeby. W Łebie ma działać port serwisowy do jej obsługi.
Farma ma mieć moc do 1,2 GW. Według inwestorów oznacza to możliwość zasilenia energią ponad 1,5 miliona gospodarstw domowych.
W ramach tego projektu na Bałtyku stanie 76 turbin o mocy 15 MW każda. Ich producentem jest firma Vestas.
Gdzie stanie fabryka turbin?
Vestas zbuduje w Szczecinie fabrykę elementów morskich turbin wiatrowych. Ma ona rozpocząć produkcję w 2024 r. Firma zatrudni w niej 600-700 osób.
– Zarówno informacja o naszej współpracy przy projekcie Baltic Power, jak i dzisiejsza dotycząca nowej fabryki firmy Vestas są konkretnymi przykładami wkładu w rozwój sektora energetyki wiatrowej – mówi prezes Vestas na Europę Północną i Centralną Nils de Baar.
Jak przetransportować elementy farmy wiatrowej?
Do transportu turbin, a także wież o wysokości ponad 100 metrów, potrzebne są specjalistyczne statki i dostosowany do nich port. Ten ma powstać w Świnoujściu.
Terminal będzie miał powierzchnię 20 hektarów. Wykorzystane zostaną dwa nabrzeża o długości 250 m każde. W porcie znajdzie zatrudnienie 100 osób.
Orlen będzie dzierżawić teren przez 30 lat. Dostęp do portu będą miały też inne podmioty. Koszt przystosowania portu będzie podzielony między koncern a zarząd portów.
– Planujemy, że w 2025 roku terminal wejdzie w fazę eksploatacji, obsługując około 80 morskich turbin wiatrowych rocznie – mówi prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Krzysztof Urbaś.
– Decyzja o budowie terminala instalacyjnego w Świnoujściu oraz nowej fabryki turbin w Szczecinie udowadniają, że morskie farmy wiatrowe mają szansę nie tylko zrewolucjonizować krajowy system energetyczny, ale też być impulsem do rozwoju całego regionu – uważa prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.
Będzie więcej farm wiatrowych na Bałtyku
PKN Orlen złożył też wnioski o 11 kolejnych lokalizacji dla morskich farm wiatrowych. W prowadzonym przez MInisterstwo Infrastruktury postępowaniu konkuruje między innymi z Polską Grupą Energetyczną, Shellem czy RWE.
Polska chce budować morskie farmy wiatrowe w swojej wyłącznej strefie ekonomicznej na Bałtyku. Uruchomienie tego rodzaju energetyki odnawialnej jest jednym ze strategicznych celów uwzględnionych w Polityce Energetycznej Polski do 2040 r. Do końca tego okresu ma powstać 11 GW mocy w tej technologii.
Czytaj także:
- PGE szykuje trzecią farmę wiatrową na Bałtyku. Rozpoczyna badania środowiskowe
- Morska Farma Wiatrowa Baltica: PGE i Ørsted wybrały wykonawcę projektu
- Baltic Power zbuduje w Łebie port serwisowy dla morskiej farmy wiatrowej