Tylko 37 proc. polskich firm działa na rynku zagranicznym, zgodnie z sierpniowymi danymi Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Z tego najwięcej, bo prawie 60 proc., to firm z branży TSL oraz 51 proc. firm produkcyjnych. Natomiast 42 proc. firm uważa, że konkurencyjna cena jest ich podstawową przewagą na rynku zagranicznym.
Zdecydowanie rzadziej na rynku zagranicznym działają firmy handlowe (33 proc.), usługowe (31 proc.) czy firmy budowlane (14 proc.).
Połowa firm wskazuje, że sprawność komunikacji daje im przewagę na rynku zagranicznym i krajowym. Podobnie rzecz się ma do wykorzystania nowych technologii. Według 44 proc. polskich firm to właśnie konkurencyjność technologiczna daje im przewagę na rynku zagranicznym (44 proc.) oraz na polskim (42 proc.). Z kolei 35 proc. firm uznało, że mają silną przewagę na rynku zagranicznym ze względu na konkurencyjność kosztową. Za silną przewagę na rynku polskim uważa ją 36 proc. firm.
Niższe ceny częściej za granicą
Konkurencyjność cenowa to jedna z podstawowych strategii stosowanych przez polskie firmy za granicą. Z drugiej strony na przestrzeni ostatnich lat polskie firmy zyskują na przewadze dzięki jakości oferowanych produktów na obcych rynkach.
Na razie fakt oferowania produktów wysokiej jakości i usług jest częściej wskazywane jako silna przewaga na rynku polskim (67 proc.) niż zagranicznym (56 proc.). Poza tym nadal konkurencyjność procesowa jest oceniana jako silniejsza przewaga na rynku polskim. Tak odpowiedziało 44 proc. firm biorących udział w badaniu.
Polecamy:
- Polska wśród najmniej innowacyjnych gospodarek Unii. Ale cała UE czuje oddech konkurencji
- Spada globalna konkurencyjność polskich firm. To może uderzyć w ich płynność finansową
- PKP Intercity szykuje się na wejście konkurencji. Kupi pociągi dużych prędkości [WIDEO]