PKP Intercity planuje ogłoszenie w najbliższym czasie przetargu na 300 nowych wagonów z opcją na kolejnych 150, poinformował prezes Marek Chraniuk.
– Szybko realizujemy naszą strategię taborową – z planowanych na lata 2017-2023 wydatków wysokości 7 mld zł zakontraktowaliśmy już 6,1 mld zł. W 99 proc. to są umowy z polskimi producentami, z czego się bardzo cieszymy – powiedział Chraniuk w rozmowie z ISBnews.
Lada chwila będą ogłaszane kolejne przetargi. – Największym będzie postępowanie na 300 nowych wagonów z opcją na dalszych 150. Zależy nam na pozyskaniu długiej serii pojazdów, które dadzą pasażerom powtarzalny standard. Mamy już zielone światło na ogłoszenie postępowania i stanie się to lada moment – dodał prezes.
Przypomniał, że spółka chce w 2030 r. wejść na poziom 88 mln pasażerów rocznie.
– Zainteresowanie pasażerów w tym roku jest rekordowe, w niektórych dniach było lepiej niż przed pandemią. Szczególnie zależy nam, by możliwie szybko unowocześnić i powiększyć nasz park taborowy – podkreślił.
Jednocześnie ocenił, że realizacja strategii taborowej nie doznała poważniejszych opóźnień.
– Mogą być pewne przesunięcia w jej realizacji. Trochę dłużej czekamy na 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych Stradlera, gdzie wystąpiły opóźnienia przez pandemię i trudne otoczenie gospodarcze. Ale za chwilę, bo już z początkiem października te pojazdy pojawią się na torach i będą wozić pasażerów podczas jazd obserwowanych – zakończył prezes.
Strategia inwestycyjna PKP Intercity zakłada przeznaczenie do 2030 r. ponad 27 mld zł na nowoczesny tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe. W efekcie przewoźnik planuje uruchamiać w 2030 roku około dwa razy więcej pociągów i zaoferować pasażerom wysoki standard podróży.
Normą mają stać się podróże z prędkością 160-250 km/h, co pozwoli skrócić czasy przejazdów. W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany.
Pierwotnie strategia obejmowała 7 mld zł wydatków na lata 2017-2023.
PKP Intercity to największy w Polsce kolejowy przewoźnik dalekobieżny. W 2021 r. miał ok. 35,5 mln pasażerów, co oznaczało wzrost o blisko 9 mln r/r.
Więcej o PKP Intercity piszemy tutaj:
- Na wakacje pociągiem zamiast autem? „To nie UE, a Putin i ceny ropy przekonają ludzi do kolei”
- PKP Intercity idzie na rekord. W lipcu 6,5 mln pasażerów
- Polacy szturmują kolej. „PKP IC zaskoczone tłumami jak drogowcy zimą”
- Bankructwo Rosyjskich Kolei. Były prezes PKP SA: To nie oznacza, że pociągi nagle staną