Polscy 15-latkowie należą do jednych z najlepszych wśród krajów OECD pod względem wysokich umiejętności finansowych. Uczniowie uplasowali się na 6. miejscu wraz z Austrią zdobywając 506 pkt. w międzynarodowym badaniu PISA 2022, podaje Polski Instytut Ekonomiczny (PIE).
To nie jest jednak najlepszy wynik polskich 15-latków w historii. W edycji z 2018 roku uzyskali oni wynik wyższy o 14 punktów. To, co napawa optymizmem analityków Polskiego Instytutu Ekonomicznego to fakt, że w 2022 roku aż 67 proc. badanych nastolatków deklarowało posiadanie konta w banku (wobec 34 proc. w 2018 roku). Natomiast 63 proc. oznajmiło, że posiada kartę płatniczą (wobec 26 proc. w 2018 roku). Podobnie 62 proc. korzystało z aplikacji mobilnej z dostępem do konta (wobec 21 proc. w 2018 roku).
Poziomy umiejętności
W badaniu PISA można wyodrębnić pięć poziomów umiejętności od 1 do 5. W Polsce odsetek uczniów o najniższych umiejętnościach jest niski. W ten sposób plasujemy się w grupie krajów o najmniej licznych wynikach poniżej drugiego poziomu umiejętności. Dla Polski ten wynik wynosi 15 proc., dla Kanady 13 proc., a w Belgii – 12 proc.
W Polsce najwyższy poziom umiejętności finansowych reprezentuje 10 proc. nastolatków. Taki wynik przybliża nas do średniej krajów OECD. Lepsze osiągnięcia mają tylko Holendrzy (19 proc.), Belgowie (16 proc.) oraz Kanadyjczycy (15 proc.).
Różnice między chłopcami a dziewczynkami
We wszystkich krajach OECD chłopcy średnio osiągnęli o 5 pkt. lepszy wynik od dziewczynek. W Polsce dużą przewagę zyskali chłopcy, ponieważ ich wynik umiejętności okazał się aż o 20 proc. wyższy od wyniku dziewczynek. Podobna sytuacja dotyczy Węgier, gdzie płeć męska przeważa nad płcią damską o 16 pkt.
Są też kraje, w którym trend jest odwrotny. W Malezji to dziewczęta osiągają wyższe wyniki umiejętności finansowych od chłopców. To przewaga aż o 19 pkt. Także w Bułgarii i Emiratach Arabskich prym wiodą dziewczynki z wynikiem wyższym o 12 pkt. Jeśli chodzi o statystyki w Polsce, wyniki chłopców są najbardziej zróżnicowane. Odsetek zarówno najniższych jak i najwyższych kompetencji przypada chłopcom.
Badanie PISA 2022 pozwoliło analitykom polskiego think-tanku wyciągnąć ostateczne wnioski, że istnieje silne powiązanie między wynikami uczniów, a ich statusem społeczno-ekonomicznym. Im jest wyższy, tym wyższymi umiejętnościami z zakresu finansów operują 15-latkowie.
Jeśli chodzi o poziom wykształcenia, to uczniowie liceów osiągnęli lepsze wyniki od nastolatków uczęszczających do techników czy szkół branżowych. Autorzy analizy zaznaczają, że na osiągnięty wynik badania wpływa także wiedza z matematyki oraz umiejętność czytania ze zrozumieniem.
Badanie PISA organizowane z ramienia Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) rozlegle analizuje stopień wiedzy, świadomość ryzyka oraz umiejętność zastosowania wiedzy finansowej.
Polecamy:
- Już po maturze z polskiego. Jakie były tematy? Uczniowie nieco zaskoczeni
- Koniec z laptopami dla uczniów. Rząd zapowiada nowy program
- AI rozpycha się w edukacji. Częściej niż uczniowie korzystają z niej nauczyciele