Połowa Polaków twierdzi, że poziom polskiej edukacji w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych jest średni. Ponad jedna trzecia respondentów ocenia ją negatywnie. Polacy zarzucają systemowi edukacji, że jest przeładowany informacjami i nie uczy samodzielnego myślenia.
To niektóre z wniosków z badania przeprowadzonego w ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna.
– Polski system edukacji jest krytykowany od lat i widać to również w wynikach przeprowadzonego badania. Jedna trzecia Polaków ocenia polski system edukacji na poziomie podstawowym i średnim negatywnie. Postrzeganie polskiego systemu edukacji na poziomie wyższym jest nieco bardziej pozytywne, jednak cały czas jest spora grupa Polaków (21 proc.), która również ten system ocenia negatywnie – komentuje wyniki badania prof. Dominika Maison
Badanie pokazało, że 50 proc. Polaków ocenia system edukacji podstawowej i średniej jako średni. Wśród pozostałych jest wyraźnie więcej osób oceniających polską edukację negatywnie (36 proc.) niż pozytywnie (14 proc.).
– Co ciekawe, więcej osób podzielających negatywną opinię na temat polskich szkół jest wśród mężczyzn (41 proc. oceniających źle) niż kobiet (32 proc. oceniających źle). Ponadto osoby posiadające dzieci w wieku szkolnym oceniają lepiej poziom polskich szkół (20 proc. ocenia je pozytywnie, a 31 proc. negatywnie), niż osoby nie posiadające dzieci w wieku szkolnym (11 proc. ocenia je pozytywnie, a 38 proc. negatywnie) – czytamy w komunikacie.
Według 42 proc. ankietowanych, poziom edukacji w Polsce jest podobny do tego w innych krajach Europy, a 40 proc. uważa go za gorszy. W tym przypadku nie widać dużych różnic w zależności od cech demograficznych respondentów, zaznaczono.
Różnice w ocenie
Edukację na poziomie podstawowym i średnim nieco lepiej oceniają osoby posiadające dzieci. Według prof. Maison sugeruje to, że jest to bardziej stereotyp, a doświadczenie łagodzi tę negatywną opinię.
Jakie zarzuty mają Polacy wobec szkół podstawowych i średnich? Najczęściej przeładowanie, szczególnie niepotrzebnymi informacjami (85 proc. badanych) oraz to, że nie uczy samodzielności myślenia (86 proc.).
Szkoły wyższe oceniane są nieco lepiej. Ponad połowa badanych – 51 proc. – ocenia go średnio, 25 proc. – dobrze, a 21 proc. – źle.
– Pomimo iż ogólnie ocena polskiego systemu edukacji na poziomie wyższym jest dosyć pozytywna, to jednak 1/3 Polaków (33 proc.) uważa, że system ten jest gorszy od systemu nauczania na poziomie wyższym w innych krajach Unii Europejskiej. Zdecydowanie gorzej oceniają ten system osoby w wieku powyżej 45 roku życia (16 proc. osób w wieku 45-54 lata uważa, że jest on dużo gorszy) niż najmłodsze (2 proc. w wieku 18-24 lata) – wskazują też autorzy badania.
Oprac. Kamila Wajszczuk
Czytaj także:
- Większość absolwentów znajduje pracę. Polska dokonała postępu i dobrze wypada na tle UE
- Coraz więcej cyberataków na szkoły. Oto dlaczego placówki edukacyjne są łatwym celem
- Zmiany klimatyczne nie oszczędzają szkół. Edukacja traci na jakości, a może być jeszcze gorzej
- Nie tylko prace domowe i podwyżki płac. Polska szkoła potrzebuje znacznie głębszych zmian [WYWIAD]