Tylko 55 ze 100 największych firm w Polsce opublikowało ujawnienia dotyczące klimatu i środowiska, wynika z raportu KPMG. Najlepiej w tym zakresie wypadły spółki z sektora naftowego, wydobywczego i energetycznego.
Spółki z przemysłu naftowego, wydobywczego i energetycznego są najbardziej aktywne w dziedzinie raportowania niefinansowego. Średnia ocena raportujących firm wyniosła 5,2 na 10 punktów, co jednak świadczy o słabym rezultacie. Wielu przedsiębiorstw uważa teraz zrównoważony rozwoju za wymóg prawny, a nie zalecenie w trosce o środowisko, podaje biuro prasowe KPGM.
– Przeciętna ocena wyniosła niewiele ponad połowę możliwych do uzyskania punktów – niespełna 5,2 punktu. Biorąc pod uwagę zwiększające się wymogi interesariuszy i standardy regulacyjne oraz fakt, że badane były spółki o wysokim stopniu organizacji i posiadanych kapitałów, trudno uznać ten wynik za zadowalający. Tym samym ujawnienia środowiskowe należy uznać za obszar wymagający znacznie większej uwagi ze strony firm – mówi Przemysław Oczyp, partner associate w dziale doradztwa biznesowego/ ESG, w KPMG w Polsce.
Czytaj także: Polityka klimatyczna musi kosztować. Eksperci podpowiadają, jak uniknąć napięć społecznych
Zielona transformacja staje się trendem
Jak wynika z analizy KPGM, zielona transformacja staje się trwałym trendem, a firmy muszą przeanalizować swoje modele biznesowe pod kątem neutralności klimatycznej. Raportowanie działań zrównoważonego rozwoju pozwala firmom ocenić swoje mocne i słabe strony oraz dostosowywać się do rynku.
Badanie KPMG wykazało, że sektory naftowy, wydobywczy i energetyczny osiągnęły najlepsze wyniki w ujawnieniach niefinansowych.
– Zielona transformacja będzie w najbliższych latach trwałym trendem, wpływającym na warunki prowadzenia działalności gospodarczej – w szczególności w Europie. Dążenie do celu globalnej neutralności klimatycznej będzie dla firm oznaczać konieczność gruntownego przemyślenia swych modeli biznesowych i ich kompatybilności z tak zarysowanym horyzontem zmian – mówi Przemysław Oczyp, partner associate w dziale doradztwa biznesowego/ ESG, w KPMG w Polsce.
– Raportowanie kwestii zrównoważonego rozwoju nie rozwiąże od razu wszystkich problemów i nie odpowie na każde wyzwanie. Przejrzystość w zakresie tego, w którym miejscu transformacji znajduje się firma, pozwoli jej porównać się z innymi, poznać swoje mocne i słabe strony oraz pozwolić na realny dialog z otoczeniem rynkowym – mówi Justyna Wysocka-Golec, dyrektor w zespole ds. zmian klimatycznych, energii i dekarbonizacji KPMG.
– Dialog, który przyczynić się może do wykorzystania rozproszonej po interesariuszach wiedzy do przeprowadzenia kluczowych dla długofalowego rozwoju firmy zmian – dodaje Wysocka-Golec.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter
Badanie KPMG obejmowało spółki zróżnicowane pod względem wielkości, branży, pochodzenia kapitału właścicielskiego czy obecności na giełdzie.
Jedną z najbardziej znaczących zmiennych różnicujących wyniki jest fakt odnotowywania spółki na giełdzie. Te firmy, które są obecne na Giełdzie Papierów Wartościowych, wypadły lepiej od średniej pod względem jakości ujawnień i transparentności raportowania.
Polecamy rownież:
- Eksperci: Polska powinna mieć swoją ustawę o ochronie klimatu. „Klimatyczny plan remontowy”
- Kolejna edycja programu ‚Mój prąd’ ma ruszyć w przyszłym tygodniu. Tak zapowiada ministra klimatu
- Pompy ciepła sposobem na ochronę klimatu? W Polsce niekoniecznie