Pracodawcy w Polsce opublikowali w lutym 297 tys. nowych ofert pracy. To o 1 proc. więcej niż rok temu i o 16,4 proc. więcej niż przed miesiące, podaje firma doradcza Grant Thornton.
– Jak wynika z danych systemu rekrutacyjnego Element dla Grant Thornton, w lutym 2023 roku pracodawcy na 50 największych portalach rekrutacyjnych w Polsce opublikowali około 297,1 tys. nowych ogłoszeń o pracę. To wzrost o 1 proc. w stosunku do lutego 2022 roku (kiedy pojawiło się 295,3 tys. ofert pracy), co przy obecnej skali problemów gospodarczych, z jakimi mierzą się pracodawcy, wydaje się świetnym wynikiem – czytamy w raporcie „Oferty pracy w Polsce”.
Coraz więcej ofert pracy
Jak zauważa Monika Smulewicz z Grant Thornton, fakt, że na portalach rekrutacyjnych nadal każdego miesiąca pojawia się około 300 tys. nowych ogłoszeń, „jest imponujący i daje nadzieję, że przejdziemy przez obecne spowolnienie gospodarcze szybko i w dobrej formie”.
Zobacz też: Dłuższa praca, albo bieda-wypłaty z ZUS. Wystarczy rok, a emerytura wzrośnie o 10-15%
W materiale zaznaczono, że spadek ofert pracy w poprzednim miesiącu o 17 proc. rok do roku nie zwiastował istotnego kryzysu na rynku pracy, a stanowił raczej chwilowe zaburzenie, głównie o charakterze statystycznym (np. był to efekt przesunięć liczby ofert pracy między grudniem a styczniem w tym i poprzednim roku), ale „sytuacja z pewnością jest jednak zmienna i kolejne miesiące powinni pokazać, w jakim kierunku rozwija się koniunktura na polskim rynku pracy”.
Kogo szukają pracodawcy?
Największy przyrost liczby ofert pracy w lutym br. nastąpił w branży finansowej – liczba ofert wzrosła o 64 proc. w ciągu roku. Wzmożony popyt pojawił się również wśród zawodów medycznych (wzrost o 22 proc.). Spadki zanotowano w przypadku marketingowców (-26 proc.), pracowników fizycznych (-16 proc.), prawników (-13 proc.), HR-owców (-10 proc.) oraz wśród pracowników z działu IT (-8 proc.).
– Liczba nowych ogłoszeń o pracę ostatnio odnotowuje spore wahania między poszczególnymi miesiącami, ale dłuższy trend jest zdecydowanie pozytywny – liczba rekrutacji utrzymuje się na wysokim poziomie niespełna 300 tys. miesięcznie, co jest wynikiem odnotowywanym przed wybuchem wojny w Ukrainie. Nawet jeśli w kolejnych miesiącach powrócą lekkie, kilku- czy nawet kilkunastoprocentowe spadki, to i tak będzie to scenariusz, jaki jeszcze wiosną czy latem 2022 roku uznalibyśmy za zdecydowanie optymistyczny – dodał Maciej Michalewski szef firmy Element, która była partnerem technologicznym raportu.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter
Szkolenia najczęstszym benefitem
Co ciekawe, na jedno ogłoszenie w lutym nadal przypada średnio 6,4 benefitów (np. darmowa opieka medyczna, karta sportowa czy lekcje językowe). Do tego szkolenia na stałe zagościły w czołówce proponowanych benefitów w ofertach pracy. W lutym 2023 roku kandydatom do pracy obiecywano je w aż 82 proc. ogłoszeń o pracę.
Jednocześnie w lutym 2023 roku oczekiwania pracodawców poszły lekko w górę – teraz na jedną ofertę pracy przypada około 5,4 wymagań. Pracodawcy oczekują głównie doświadczenia (82 proc.) i znajomości języka obcego (49 proc.).
Badanie opisane w raporcie zostało przeprowadzone wśród realnych ofert pracy opublikowanych na 50 największych portalach w badanym okresie. Dane zbierane były przy wykorzystaniu narzędzia automatycznego monitoringu ofert pracy, opracowanego przez firmę Element.
Polecamy:
- Dłuższa praca jest koniecznością, niezależnie od tego, co będą Polakom obiecywać politycy. To budzi opór, gdy zatrudnienie jest złej jakości [WYWIAD]
- Praca z domu to więcej czasu dla siebie. I jeszcze więcej dla pracodawcy
- Polska i Czechy chcą budować drugie połączenie gazowe. Współpraca ma też objąć pływający terminal
- Praca w IT: już co szósta oferta na Pracuj.pl to wakat dla programisty