Polacy planują wydać na sylwestra średnio 268 zł, wynika z badania „Sylwestrowe plany Polaków” przeprowadzonego na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. To kwota porównywalna z ubiegłoroczną.
Co czwarty Polak (24 proc.) zamierza wydać mniej niż przed rokiem, natomiast 63 proc. respondentów deklaruje, że kwoty pozostaną na podobnym poziomie. Większe wydatki przewiduje tylko 13 proc. ankietowanych. Zdaniem autorów badania, takie odpowiedzi pokazują, że dość ostrożnie podchodzimy do zarządzania finansami.
Jednocześnie aż 20 proc. osób nie zamierza ponosić żadnych dodatkowych wydatków na sylwestrowe świętowanie, co według BIG InfoMonitor wskazuje na rosnącą skłonność do oszczędzania. Wśród osób planujących wydatki, 29 proc. przeznaczy na ten cel ponad 200 zł, podczas gdy reszta ograniczy budżet do jeszcze niższych kwot.
Przede wszystkim kameralne świętowanie
Autorzy badania ustalili również, że na sylwestrowe świętowanie w pojedynkę lub gronie domowników decyduje się aż 66 proc. badanych. Kolejne 21 proc. przewiduje świętowanie u rodziny lub znajomych bądź zaproszenie ich do siebie.
Imprezy w lokalach, instytucjach kultury czy pod gołym niebem przyciągną jedynie 4 proc. respondentów. Dodatkowo taka sama liczba Polaków zamierza spędzić sylwestra na wyjeździe. Natomiast bardziej kosztowne formy celebrowania końca roku są wybierane przez nielicznych, co w opinii BIG InfoMonitor, może być efektem zarówno ograniczeń finansowych, jak i zmiany preferencji spędzania wolnego czasu.
– Wzrasta popularność bardziej oszczędnych form celebracji, co może odzwierciedlać nie tylko presję inflacyjną, ale także zmianę podejścia do konsumpcji i priorytetów życiowych. Rośnie znaczenie spotkań w domowym gronie, co podkreśla trend preferowania kameralności i prostoty nad kosztownymi wydarzeniami. Ta zmiana trendu to również sygnał dla branż związanych z organizacją większych imprez, które będą musiały uwzględniać zmianę preferencji konsumentów w swoich planach – podsumowuje dr hab. Waldemar Rogowski, główny analityk BIG InfoMonitor.
Polecamy też:
- Używane prezenty są trendy. Konsumenci coraz częściej nie chcą tanich i nietrwałych rzeczy
- Fajerwerki w sylwestra. Mało kto planuje wystrzały, ale sztuczne ognie oglądać lubimy
- Nowy Rok z hukiem, czyli co się dzieje ze zwierzęciem, gdy za oknem strzelają fajerwerki
- Ekonomia kontra ekologia, czyli spór o całkowity zakaz korzystania z fajerwerków