Udział wykorzystania odnawialnych źródeł energii w transporcie wyniósł w 2022 roku w Unii Europejskiej niecałe 10 proc., wynika z najnowszych danych. Polska niestety nie może poszczycić się wysokimi wynikami w tym zakresie i zajmuje jedno z ostatnich miejsc wśród krajów Wspólnoty.
W 2022 r. udział odnawialnych źródeł energii w transporcie osiągnął 9,6 proc. na poziomie unijnym – to wzrost o 0,5 punktu procentowego w porównaniu z 2021 r., wynika z najnowszych danych Eurostatu, urzędu statystycznego Unii Europejskiej.
Nadal jednak wynik z 2022 roku jest gorszy niż najwyższy, który udało się kiedykolwiek osiągnąć – 10,3 proc. w roku 2020.
Czytaj także: Tani transport, czy ochrona przyrody? Dyskusja o żeglownych rzekach dopiero się rozkręca
Kraje Wspólnoty są jednak zobowiązane do tego, by zadbać o udział OZE w transporcie, na mocy dyrektywy UE 2023/2413. Chodzi o promowanie stosowania energii ze źródeł odnawialnych.
W sektorze transportu ustanowiono cel 29-procentowego udziału energii ze źródeł odnawialnych do 2030 r. – lub ograniczenia emisji gazów cieplarnianych o 14,5 proc., zapisane w dyrektywie UE. Byłoby to możliwe przy wykorzystaniu zaawansowanych biopaliw i paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego, takich jak wodór.
Wyniki te, mimo niewielkiego wzrostu udziałów OZE w transporcie są więc alarmujące. Oznacza to, że potrzebny jest duży nacisk, aby cel wyznaczony na 2030 rok osiągnąć.
Szwecja liderem, Polska zamyka ranking
Niekwestionowanym liderem udziału OZE w transporcie jest Szwecja. Z wynikiem 29,2 proc. Szwecja osiągnęła już cel wyznaczony przez UE na rok 2030. Drugie miejsce zajęła Finlandia z wynikiem 18,8 proc. Udział OZE w transporcie w tym kraju jest bardzo wysoki, jednak nadal musiałby wzrosnąć o około 10 p.p., gdyby Finlandia wybrała cel na rok 2030, wyznaczony w zakresie udziału energii odnawialnej.
Na dalszych miejscach uplasowały się Holandia (10,8 proc.), Malta (10,4 proc.), Belgia (10,3 proc.), a także Dania, Austria i Włochy – wszystkie z udziałem wynoszącym niewiele ponad 10 proc.
Polski próżno szukać na pierwszych lokatach. Choć nie zajęliśmy ostatniego miejsca – przypadło ono Chorwacji (2,4 proc.) – Polska uplasowała się również nisko, bo na piątym miejscu od końca. Udział OZE w transporcie w naszym kraju jest na poziomie 5,7 proc.
Pokazuje to poniższa grafika:
Duży wzrost nic nie da
Największy wzrost OZE w transporcie w latach 2021-2022 odnotowano w Niemczech (+1,9 p.p.), Holandii (+1,8 p.p.) i na Węgrzech (+1,6 p.p.). Jednak, jak podaje Eurostat, nawet jeśli takie tempo utrzyma się do 2030 r., wskaźniki te będą niewystarczające do osiągnięcia celu.
Największe spadki odnotowano w Chorwacji (-4,6 p.p.), na Łotwie (-3,3 p.p.) i w Słowenii (-2,8 p.p.). W Polsce udział OZE w transporcie w 2022 roku pozostał praktycznie na tym samym poziomie co rok wcześniej.
Czytaj także:
- Drogowy transport towarów ma zaległości płatnicze. W tle problemy gospodarcze i geopolityczne
- Nie tylko Morze Czerwone. Oto wszystkie wąskie gardła transportu morskiego
- Kryzys na Morzu Czerwonym uderza w transport. Drożeje fracht, ceny cargo lotniczego rosną
- Elektryfikacja nie wystarczy. Transport piętą achillesową polskiej polityki klimatycznej