Branża dóbr luksusowych nie narzeka na obecność sztucznej inteligencji. Wprost przeciwnie, czerpie z niej pełnymi garściami. Dzięki AI szybciej udaje się wprowadzać nowe produkty na rynek, czy też przyciągać klientów nowinkami technologicznymi.
Sztuczna inteligencja coraz śmielej wkracza na rynek dóbr luksusowych. Największe firmy wykorzystują ją nie tylko do lepszego zarządzania produkcją, ale też np. do rozpoznawania podróbek czy udostępniania klientom wirtualnych przymierzalni.
– Firmy luksusowe coraz częściej korzystają z chatbotów zasilanych przez GenAI oraz wirtualnych asystentów zakupowych, aby dostarczać spersonalizowane rekomendacje produktów, porady dotyczące stylizacji i wsparcie klienta w czasie rzeczywistym, co sprawia, że doświadczenie zakupowe staje się bardziej wyjątkowe i przyjemne – pisze międzynarodowa firma doradczo-audytorska Deloitte w raporcie dotyczącym dóbr luksusowych.
Nie tylko chatboty
Deloitte wskazuje też, że sztuczna inteligencja umożliwia markom luksusowym opracowywanie strategii cenowych i zarządzania zapasami.
– Poprzez analizę historycznych danych sprzedaży, trendów rynkowych i prognoz popytu, algorytmy sztucznej inteligencji mogą sugerować optymalne strategie cenowe i pomagać zapewnić, że produkty są łatwo dostępne w miejscach i w chwilach, gdy klienci tego potrzebują. W rezultacie firma szybciej reaguje na preferencje klientów i dynamiczne zmiany na rynku – tłumaczą eksperci.
AI pomaga także w optymalizacji łańcucha dostaw. Luksusowe produkty trafiają na rynek w terminowy i kosztooszczędny sposób.
– Poprzez modelowanie predykcyjne algorytmy mogą ocenić najbardziej efektywne trasy dostaw, monitorować poziomy zapasów, a nawet przewidywać potencjalne zakłócenia w łańcuchu dostaw, pomagając firmom proaktywnie reagować na potencjalne problemy przed ich eskalacją. Rezultatem jest zmniejszenie nadprodukcji i marnotrawstwa, a także minimalizacja wpływu firm oferujących towary luksusowe na środowisko – czytamy w raporcie Deloitte.
Kreatywna AI
Jednocześnie eksperci zwracają uwagę na to, że zastosowanie sztucznej inteligencji nie ogranicza się jedynie do zadań analitycznych. AI dokonała także znacznego postępu w obszarze kreatywnym.
Może przeglądać archiwum marki zawierające obrazy i projekty, dane dotyczące preferencji klientów oraz nowe trendy rynkowe, analizować je i łączyć generując różnorodne opcje projektów. A to oznacza m.in. krótszy czas wprowadzenia produktu na rynek. Taką umiejętność sztucznej inteligencji wykorzystują np. projektanci biżuterii.
Które koncerny sięgają po sztuczną inteligencję?
To jednak ogólne trendy. Przejdźmy do konkretów. Ze sztuczną inteligencją eksperymentuje wiele koncernów. Ekskluzywny brytyjski dom mody Burberry za pomocą sztucznej inteligencji rozpoznaje podrobione produkty. Algorytmy sztucznej inteligencji mogą szczegółowo analizują obrazy produktów i wykrywają nawet najbardziej zaawansowane podróbki.
Poza tym produkty w sklepie Burberry w chińskim Shenzhen posiadają kody QR, które można zeskanować, aby uzyskać dodatkowe treści, takie jak „historia produktu”.
Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.
Z kolei aby zaangażować pokolenie Z, Tiffany i Cartier nawiązały współpracę z platformą Snap, umożliwiając użytkownikom wirtualne przymierzenie ich produktów za pomocą technologii rozszerzonej rzeczywistości (AR).
– Tiffany, wykorzystując technologię śledzenia promieni (powszechną w grach wideo), przekłada blask metali i diamentów na obiekty AR, które imitują ruch światła. Z kolei Cartier, przy użyciu filtra AR, stworzył „doświadczenie zegarka Cartier Tank”, które przenosi umysł użytkownika na most Pont Alexandre III. Klient może zobaczyć cztery edycje zegarka sprzed ponad 106 lat oraz obserwować obrazy przechodniów na moście, aby uzyskać poczucie czterech różnych epok – czytamy w raporcie.
Natomiast Estée Lauder Companies w ostatnim czasie wprowadziły asystenta do makijażu obsługiwanego głosem, opartego na technologii sztucznej inteligencji i rozszerzonej rzeczywistości. W ten sposób chcą pomagać osobom niewidomym w korzystaniu z kosmetyków.
To też może Cię zainteresować:
- Sztuczna inteligencja wybierze prezenty na Święta. Pomoże też w zakupach online
- Co trzecia firma zwolniła już kogoś przez AI. Sztuczna inteligencja rozpycha się na rynku pracy
- Nowe wyzwania Google. Sztuczna inteligencja wprowadza w błąd
- Globalny sojusz ws. bezpieczeństwa AI. Sztuczna inteligencja zostanie uregulowana